سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221939
تاریخ انتشار: 1402/12/03
در جلسه شصت و سوم از سلسله مباحث «جهاد تبیین»، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: ولایت فقیه هم ضامن اسلامیت و هم ضامن جمهوریت نظام است/ تبیین «جایگاه مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام اسلامی» توسط نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان فارس

HyperLink

امروز پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲،  شصت و سومین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با موضوع «جایگاه مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام اسلامی»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، و نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان فارس، آیت الله علی اکبر کلانتری، آیت الله احمد بهشتی، آیت الله سید محمدعلی مدرسی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند و حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا دانا، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس برگزار شد. آیت الله لطف الله دژکام دیگر نامزد مجلس خبرگان رهبری نیز به این نشست دعوت شده بودند که به دلیل مسافرت، موفق به شرکت در جلسه امروز نشدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر ابراهیم کلانتری در این جلسه ضمن تبریک اعیاد خجسته‌ی ماه شعبان به ویژه میلاد با سعادت قطب عالَم امکان، حضرت بقیة الله الاعظم(ارواحنا له الفداء) گفت: اِن‌شاءالله که به توفیق الهی، سربازان شایسته ‌ای برای آن حضرت باشیم. تشکر می‌کنم از کاندیداهای محترم مجلس خبرگان رهبری در استان فارس، که دعوت آستان مقدس را اجابت کردند و تشریف آوردند و این جلسه شکل گرفت. 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه، در پاسخ به پرسش مطرح شده توسط یکی از خواهران حاضر در جلسه امروز، به اهمیت جایگاه زن و خانواده در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر در فرمایشات حضرت امام(رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دقت کرده باشید، مترقی‌ترین و اساسی‌ترین دیدگاه‌ها راجع به زن و خانواده، در فرمایشات و مواضع امامین انقلاب دیده می‌شود که این همانا نگاه اسلام ناب به مقام زن و خانواده است، و همه‌ی ما باید از مواضعی که امام و رهبری در طول تاریخ چهل و پنج ساله انقلاب اسلامی، اظهار کرده اند و در دنیا هم بی نظیر است، درس بگیریم و الگوبرداری کنیم.
وی ادامه داد: خدمتی که نظام مقدس جمهوری اسلامیِ مبتنی بر اصل ولایت فقیه، به مقام زن و خانواده کرده، در تاریخ ایران و جهان بی‌نظیر است. در مقابل، بزرگترین لطمه‌ را به مقام زن و خانواده، لیبرال دموکراسی غرب و همان‌هایی که شعار زن، زندگی، آزادی سردادند، وارد کرده است. بزرگترین توهین به مقام زن و خانواده، سر دادن همین شعار، آن هم در جمهوری اسلامی می‌باشد، زیرا به معنای پایین گرفتن مقام و منزلت زن در حد مسائل پیش پا افتاده و لذت‌های نفسانی است و این بزرگترین لطمه و پایمال کردن حقوق زن در جهان است که برآمده از فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب می‌باشد.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، به بیانات امام راحل(قدس سره) پیرامون جایگاه متعالی «ولایت فقیه» در جامعه اشاره کرد و گفت: حضرت امام(رحمت الله علیه)، فرمودند: "ولایت فقیه، استمرار حرکت انبیاء است".  جلسه‌ی امروز ما هم که در ادامه سلسله نشست‌های تبیین نظریه ولایت فقیه برگزار می‌گردد، راجع به همین مساله‌ی حیاتی است، یعنی تشکیل مجلس خبرگان رهبری و اِن‌شاءلله استمرار همین حرکت انبیاء الهی. فلسفه‌ی این کلام امام(ره) این است که تمام انبیاء الهی، در طول تاریخ برای حاکمیت دین خدا آمدند. تمام اوصیاء و اولیاء الهی، برای این امر مهم تلاش کردند و به شهادت رسیدند. بعد از گذشت قرن‌ها، این آرزوی اولیای خدا، در این قطعه‌ی سرزمین خاکی، در ایران اسلامی تحقق پیدا کرد و نظام جمهوری اسلامی، مستقر و منادی حاکمیت دین خدا شد.

وی خاطرنشان کرد: هم امام(قدس سره) و هم مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) در بیاناتشان به این نکته اشاره داشته اند که آمال و آرزوی همه‌ی انبیاء، اولیاء و اوصیای الهی این بوده است که یک نظامی تشکیل شود با این ویژگی که همه‌ی بخش‌های خودش را از دین خدا الهام بگیرد، در بستر تاریخ این امر میّسر نشد تا به عصر ما رسید و بحمدالله با رشادت‌های مردم ایران، با جان‌فشانی‌های شهدای بزرگ، و با بذل جان و مال توسط مجاهدان ناب اسلام و جبهه‌ی مقاومت، بحمدالله این نظام شکل گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایت فقیه هم ضامن اسلامیت و هم ضامن جمهوریت نظام است، گفت: فقیه جامع شرایطی که در رأس حاکمیت اسلامی قرار می‌گیرد، هم همه‌ی تلاشش را مصروف حاکمیت دین خدا می‌کند و هم سدی در مقابل دیکتاتوری و استبداد است. روزی در محضر امام(رحمت الله علیه) فردی از ملی‌گراها این پرسش را مطرح کرد که آیا گذاشتن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، باعث دیکتاتوری نمی‌شود. امام در پاسخ فرمودند، اتفاقا هدف از گذاشتن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی این است که جلوی دیکتاتوری گرفته شود.
وی ادامه داد: در طول این چهل و پنج سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها شاهد بوده ایم که جریان های منحط فکری و دیکتاتورها در لباس و پوشش لیبرال دموکراسی غرب، قصد براندازی نظام و استقرار مجدد یک نظام دیکتاتوری وابسته را داشته اند و آن چیزی که مانع این اقدام شده است، حضور فقیه جامع شرایط در رأس حاکمیت سیاسی کشور بوده است. همه‌ی ما در هر جایگاه، باید دقت داشته باشیم که همواره در راستای تقویت این نظام مبتنی بر اصل مترقی ولایت فقیه و استمرار حرکت انبیاء کار ‌کنیم و خدای ناخواسته با انفعال، سهل‌انگاری، اشتباه و گلایه‌های پیش پاافتاده، در جبهه‌ی مخالف حضور پیدا نکنیم و اینگونه نشود که روزی چشم بگشاییم و ببینیم که آن ستون فقرات آرزوی انبیاء و اوصیای الهی، مخدوش شده است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان ضمن دعوت به حضور گسترده همه‌ی اقشار جامعه در انتخابات پیش رو گفت: اِن‌شاءالله همه به وظایف خودمان آگاه باشیم و در یازدهم اسفند، با نیت خالص و قصد قربت، با حضور پای صندوق‌های رأی در مسیر حرکت انبیاء، گام برداریم و این وظیفه‌ی الهی خودمان را به نیکی انجام دهیم. و همین امروز پیشاپیش حماسه‌ی بزرگ یازدهم اسفند را خدمت همه‌ی سربازان نظام اسلامی، سربازان امام امت، و همه‌ی خدمت‌گزاران به آستان امامت و ولایت تبریک می‌گویم.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس، آیت الله احمد بهشتی نخستین نامزد نمایندگی مجلس خبرگان در استان فارس بود که در جلسه امروز به تبیین  موضوع «جایگاه مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام اسلامی» پرداخت.

وی ضمن تشکر از تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام بابت اعطای فرصت بیان دیدگاه ها به کاندایداهای مجلس خبرگان رهبری گفت: این همکاری، همفکری و هماهنگی، مایه امیدواری در جمهوری اسلامی است. هر چقدر که ما با یکدیگر همراه، هماهنگ و همفکر باشیم، ملت هم نسبت به ما علاقه‌مندتر و مطمئن‌تر خواهد شد و این وحدت، نعمت بزرگی است. امیدواریم تمام دستگاه‌ها، صدا و سیما، علمای محترم و مسؤولین اجرایی؛ مردم را تشویق و ترغیب کنند تا در این دو انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز شرکت کنند. بنده بارها در جلسات گفته‌ام که نگران رأی نیستم، بلکه نگران حضور مردم هستم و برای این حضور بایستی زمینه‌سازی کرد. مردم را به آینده نظام، آینده مملکت و مخصوصاً به حل مسأله تورم که امروز گریبانگیر مردم است، امیدوار کنیم. این امید را ایجاد کنیم که همه مسؤولین، اعم از روسای قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه، همه در فکر ملت هستند و تلاش می‌کنند که اِن‌شاءالله زمینه‌های مساعدی برای رفع و دفع گلایه‌های مردم و مشکلات مردم انجام گیرد.

آیت الله بهشتی گفت: مردم را باید امیدوار کرد، همان کاری که مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) پیوسته آن را انجام می‌دهند.  ایشان در جهت امیدوار کردن مردم و مبارزه با روحیه یأس و ناامیدی در مردم، برای ما الگو هستند. این مسأله مهمی است که اگر مردم رأی می‌دهند و در دو انتخابات شرکت می‌کنند، با امیدواری وارد صحنه شوند و روحیه بی‌تفاوتی در مردم حاکم نباشد. روحیه بی‌تفاوتی زمانی بر مردم حاکم می‌شود که ببینند مسؤولین وظایف خود را آن‌گونه که باید، یا قصوراً و یا تقصیراً عمل نمی‌کنند. یا نمی‌توانند، و یا خدای ناکرده نمی‌خواهند انجام دهند؛ اینها باعث یأس و نا امیدی مردم است. لذا باید مردم را امیدوار کرد.

وی در ادامه به تشریح وظایف مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: مجلس خبرگان رهبری سه وظیفه بر عهده دارد که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند. این وظایف عبارتند از؛ نخست انتخاب رهبر در زمانی‌که لازم باشد. دوم، نظارت بر رهبر؛ یعنی با نظارت خبرگان رهبری، اگر رهبر احیاناً شرایط رهبری را از دست دهد و این شرایط خدای نکرده، بعضاً یا کلاً از بین رفت، مجلس خبرگان باید اقدام کرده و انتخاب رهبر را انجام دهد. سوم، وظیفه قانون‌گذاری؛ اما نه آن قانون‌گذاری که مجلس شورای اسلامی برای همه امور مملکت انجام می‌دهد، بلکه مجلس خبرگان در دایره مسؤولیت و وظایف خود قانون‌گذاری می‌کند و این قانون برای مجلس خبرگان معتبر، محترم و حجت است. ان‌شاءالله همه سروران و روحانیت و بزرگان و شخصیت‌ها برای تشویق مردم جهت حضور و رأی دادن تلاش کنند. هر رأیی که مردم می‌دهند، تیری به چشم دشمنانی است که نمی‌توانند عظمت ایران را ببینند و تیری است بر قلب دشمنانی که قصد دارند این مملکت را به زانو درآورند.

در ادامه آیت الله علی اکبر کلانتری، دیگر نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان فارس، به ایراد سخن پرداخت.
وی ضمن تبریک اعیاد خجسته شعبانیه گفت: بسیار ابتکار خوب و قابل توجهی از تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام است که نشستی با عنوان «جایگاه مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام اسلامی» برگزار شود. این عنوان دالّ بر اهمیت موضوع است. در حساسیت، و جایگاه بسیار مهم و بی‌بدیل انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تردیدی وجود ندارد. زیرا افرادی که انتخاب می‌شوند، ولیّ فقیه و ولیّ امر را انتخاب می‌کنند، همان ولیّ امری که بر اساس مبنای فقهی ما بدون تردید، نائب الامام است. آقای محقق کَرکی یا محقق ثانی فرمود: « اتفق اصحابنا علی انّ الفقیه العادل الامین الجامع لشرایط الفتوی المعبّر عنه بالمجتهد فی الاحکام الشرعیة نائب من قبل ائمة الهدی، علیهم السلام، فی حال الغیبة فی جمیع ماللنیابة فیه مدخل» (رسائل المحقق الکرکی، ج۱، ص۱۴۲) « فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه عادل امین و دارای همه ویژگیهای علمی و عملی، که از او به مجتهد در احکام شرعی تعبیر می شود، از سوی ائمه در همه ساحت‌هایی که نیابت در آنها نقش دارد در عصر غیبت، نایب است.» اگر بنا باشد که مقام ولیّ فقیه به‌عنوان شخص اول مملکت چنین جایگاه پراهمیتی داشته باشد و در رأس نظام مقدس جمهوری اسلامی و عصاره همه خوبی‌ها، ارزش‌ها و فضائل قرار گیرد، نشان از اهمیت این انتخابات دارد.

آیت الله کلانتری خاطرنشان کرد: اگر انتخابات پرشکوه و پرشور باشد و مشارکت در حد وسیع باشد، منجر به اقتدار و قدرت و توان بیشتر کشور می‌شود. کشور در جهان سربلند شده و قدرت چانه‌زنی پیدا می‌کند. اگر انتخابات پرشکوه باشد، به امنیت کشور منجر می‌شود، همان امنیتی که می‌تواند مقدمه رشد و ترقی در همه زمینه‌ها باشد. تعبیری در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه نحل است که می‌فرماید: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ...» یعنی «خداوند  مثلی زده است: منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود؛ و همواره روزیش از هر جا می‌رسید...» از این آیه می‌توان استفاده کرد که در تعارض میان امنیت و توسعه، امنیت مقدم است. اگر امنیت باشد، همه توسعه‌ها و همه خوبی‌ها و نعمت‌ها فراهم می‌شود. انتخابات پرشکوه به وحدت مردم منجر می‌شود. لبیکی به ندای شهیدان و امام راحل(ره) است، بنابراین بسیار پراهمیت است. قطعاً در این دو انتخابات پیش رو، اهمیت انتخابات خبرگان بالاتر است چرا که انتخاب ولیّ امر مطرح است. ولیّ امری که ولایت مطلقه به معنای معقول کلمه دارد؛ ولایت مطلقه بر همه قوای کشور دارد و همه قوا را به سمت مصالح کشور هدایت می‌کند. در زمان نیاز ورود کرده و ایجاد الفت می‌کند و کشور را نجات می‌دهد. ان‌شاءالله که در این انتخابات بتوانیم از هر جهت مؤثر باشم و ایجاد امید کنیم که همه شرکت کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: نه تنها رأی دادن واجب شرعی است بلکه تردیدی نداریم که رأی ندادن، حرام است، چون رأی ندادن در این شرایط، رأی دادن به دشمن، به آمریکا، اسرائیل، داعش و همه انسان‌های شرور و همه کسانی است که برای این نظام، چنگ و دندان نشان داده و دشمنی می‌کنند. امیدواریم با مشارکت بالای مردم و بصیرت و هوشمندی و توجه، انتخابات خیلی خوبی داشته باشیم.

آیت الله سید محمدعلی مدرسی طباطبایی، دیگر نامزد انتخابات مجلس خبرگان بود که به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
وی اظهار کرد: این جلسه در جوار این امامزاده عظیم الشأن، که یکی از سمبل‌ها و نمادهای اختلاط دیانت درست و سیاست درست است، به یک امر مهم سیاسی می‌پردازد. بنده آن را به فال نیک می‌گیرم، این فضای معنوی اثرگذار است. رقابت هرچند در مجلس خبرگان، رقابت خاصی نیست. همه بزرگ و دارای شرایطند، اما ذات این رقابت گاهی مسائلی را پیش آورده و برخی حس‌ها را تحریک‌می‌کند که به‌عنوان مثال از فلان فرد، عقب یا جلو نباشیم. این حس‌ها با روحیه‌ای که باید از سر اخلاص حرکت کند تناسبی ندارد. این فضای معنوی می‌تواند این مسأله را تعدیل کرده و درسی باشد. مدیون شهدایی هستیم که باعث شدند با شروع اختلاط و کنار هم قرار گرفتن سیاست و دیانت، این انقلاب شروع شود و این فرصت را برای امثال ما و مردم فراهم کردند که در ادامه و در راستای تعالی، از همین منبع و پایگاه استفاده کنیم. این اختلاط اگر به‌طور صحیح استفاده شود، بسیار خوب است و حکومتی می‌شود که بوی علوی می‌دهد و انتصاب علوی دارد و بوی حکومت آن بزرگواران را دارد؛ و اگر خوب و درست و منطقی نباشد، عکس آن می‌شود.

آیت الله مدرسی طباطبایی گفت: نظر بنده این است که انتقاد با مشارکت، زیاد تنافی ندارد به این شرط که انتقاد درست باشد و تضعیف اصل قضیه را نکند. وگرنه خود بنده نیز از برخی جهات و بعضی ضعف‌ها و نکات انتقاد دارم و مخفی نمی‌کنم و معتقدم یک روحانی مستقلی که دارای تحلیل است، بالأخره ناظر است. فرد معصوم که متصدی همه امور نیست. در قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه، هم قوت‌هایی وجود دارد و هم نقاط ضعفی وجود دارد. اما نظام پویایی بر سر کار است که اتفاقا به مردم امید می‌دهد. اگر ضعفی واقعی را ببینند، نه به خاطر تضعیف و یا مطرح کردن خود و سایر مطامع، بلکه به عنوان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و از باب «النصیحة لائمة‏المسلمین‏» عنوان می‌کنند. همان‌طور که در کلام امیرالمؤمنین(ع) آمده است، « فَإِنِّی لَسْتُ فی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِیءَ» ( خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه) « زيرا من (به عنوان يک انسان و نه به عنوان يک امام معصوم) خود را بالاتر از آن نمى دانم که اشتباه کنم و از خطا در کارهايم ايمن نيستم»، نقد سازنده حتی تشویق هم می‌شود. در میان روحانیت چنین نیست که از ضعف‌ها چشم‌پوشی کرده و نادیده بگیرند، اما باید انتقادات، پخته، حساب شده و با منطق بوده و پیوست تحقیق داشته باشد و بر اساس شایعات و اغراض نباشد.

وی در ادامه به نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: قصد دارم از یک نمونه اعلای حکمرانی اقتباس کنم که یک سرمایه عظیم اسلام و تشیع است و آن، نامه امام علی(ع) به مالک اشتر و همچنین سیره ایشان است. ایشان رهنمودی در مورد خبرگان و با عنوان خبرگان ندارند ولی در موارد مختلف، مثلا درمورد قاضی، فرماندهان لشکر و در مورد کاتبان، نکاتی دارند که حدود دوازده صفت مطرح شده است که به نحوی می‌تواند رهنمود باشد. بنده یکی از این موارد را بیان می‌کنم؛ « ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ بَيْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِيَّتِکَ فِي نَفْسِکَ...» (نامه ۵۳ نهج البلاغه)، «و براى داورى در ميان مردم، يكى از افراد رعيت را بگزين كه در نزد تو برتر از ديگران بود.» برای فرد قاضی که با مال مردم، جان مردم، شبهات و پیچیدگی‌ها سر و کار دارد، سراغ بهترین فرد برو، و آن که نهایت را می‌بیند و افق دید وسیعی دارد و با مختصر اطلاع، قانع نشده و رها نمی‌کند، شأن پژوهش و تحقیق دارد و عمق قضایا را می‌یابد. قاضی که در مورد دعوای موردی، قصد قضاوت دارد، باید شأن اینچنینی داشته باشد. کسی‌که می‌خواهد کلید کشور و زمام کشور را به دست بزرگمردی که اختیاردار است بدهد که وظایف سنگینی را به عهده داشته و قائد، رهبر و الگو است بسیار مهم‌تر از قضاوت است. بنابراین باید عضو خبرگان، توانایی تشخیص شخصیتی در این تراز را داشته باشد. به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) به «أدنی فهمٍ» (کمترین فهم) اکتفا نکند، دارای «أقصی الفهم» (فکر عمیق) باشد. همه حرف‌های مخالف و موافق، روحانی و غیر روحانی و همه را بشنود و شخصیت را متناسب با آنچه که نیاز است و شرایطی که در قانون اساسی آمده است و در اسلام تصویر شده است، که حقیقتاً فوق العاده است، انتخاب کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
وی ضمن اشاره به آیه ۱۱۰ سوره مبارکه آل عمران گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید که «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...» «شما بهترین امتی بودید که به سود انسان‌ها آفریده شده‌اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید. ...».
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، ادامه داد: یکی از مصادیق بارز امر به معروف در جامعه ما، حمایت از جمهوری اسلامی، رهبری و اقتدار اسلام است. لذا انتخابات به دلیل این‌که مبدأ اقتدار اسلام، مبدأ اقتدار رهبری و مبدأ اقتدار و مشارکت مردمی است، یکی از مهم‌ترین معروف‌های اجتماعی در اقامه دین است و با معروف‌هایی که منافع یا مضارّ آن متوجه افراد می‌شود، تفاوت دارد. ان‌شاءالله مردم ما با علم، اشراف و اطلاع نسبت به این اهمیت، در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.
وی در ادامه به گام دوم انقلاب اسلامی، اشاره کرد و گفت: گام دوم انقلاب، گامی است به سمت تمدن نوین اسلامی که برداشتن این گام نیاز به تحول دارد؛ تحول در حکمرانی ولایی؛ تحولی به منظور برداشتن مانع یا موانع بر سر راه تحقق اجتماعی اسلام. اخیراً مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گله‌مندی یا ارزیابی داشتند نسبت به این‌که ما می‌توانستیم زمینه عینی جریان احکام اسلام را فراهم کنیم، اما آن‌گونه که باید، اتفاق نیفتاده است. چرا؟ فرمودند ما احتیاج به تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور داریم. احتیاج به الگوی اسلامی_ایرانیِ پیشرفت داریم. احتیاج به علوم انسانیِ اسلامی داریم. اینها همه نیازمند تحول و ایجاد کننده تحول است. بدون تحول و حرکت شتابنده، برداشتن گام مؤثر در مسیر تمدن اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل در گام دوم، احتیاج به حضور و تأثیر و نفوذ تحول‌خواهان است، اما نه تحول‌خواهانی که به اسم تحول، جامعه را با ارتجاع مواجه کنند؛ ارتجاع به سمت اسلام غیر سیاسی و یا اسلام غربزده. مجلس محترم خبرگان رهبری می‌تواند به عنوان یک شتاب‌دهنده در ایجاد این تحول عمل کند.
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان اینکه، مجلس خبرگان رهبری، افزون بر وظایف قانونیِ خود، دارای یک اعتبار اجتماعی است، گفت: مجلس خبرگان باید این اعتبار اجتماعی را به نفع مردم و به نفع رهبری و به نفع انقلاب خرج کند؛ و این گامی است که به عقیده بنده ضرورت دارد. این امر، هم مستلزم حضور مؤثرتر تحول‌خواهان، با همه فرهیختگی که نامزدها دارا هستند، به صورت پر فروغ‌تر در مجلس خبرگان است، و هم مستلزم این است که خود خبرگان این موضوع را و یا حتی تحول در خود را موضوع قرار دهند. تحول یک امر ضروری است که اگر در دستور کار جدی نخبگان و فرهیختگان جامعه قرار نگیرد، جامعه دارای  تحول ناشایست خواهد شد که ظاهر آن، تحول و تغییر است اما واقعیت آن ارتجاع می‌باشد.  

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا دانا، دیگر نامزد انتخابات مجلس خبرگان بود که به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
وی ضمن عرض تبریک ماه معظم شعبان گفت: در آستانه میلاد با سعادت امام عصر(عج) قرار داریم که اولاً محضر باهرالنور آن امام عزیز، عرض تبریک و تهنیت داریم. درود و سلام می‌فرستیم به روان پاک امام راحل(رضوان الله تعالی علیه)، بنیان‌گذار این نظام مقدس و عرض احترام و درود به محضر مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) داریم. تشکر می‌کنم از تولیت محترم آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(علیهما السلام) و نامزدهای بزرگوار و مخاطبان محترمی که در خدمتشان هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین دانا گفت: چرایی ورود به مجلس خبرگان و علت حضور در این فرصت و در عرصه انتخابات، بحث تکلیف‌مداری و تکلیف‌محوری است که در این‌جا انگیزه اصلی است. هر کسی‌که در خود، توان و آمادگی خدمت به مملکت، مکتب و اسلام را دارد، و می‌تواند در جهت تعالی و ترقی جایگاه ایران عزیز اسلامی قدمی بردارد، در هر موقعیتی که بتواند این کار را انجام دهد، بر او تکلیف است. لذا ما چنین تکلیفی را بر خود احساس کردیم. بنده نامزد انتخاباتی شهر قم بودم، اما به جهت دعوت بعضی از بزرگان و علمای محترم استان فارس و برخی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، حوزه انتخابیه را از استان قم، به استان فارس تغییر دادم.
وی در ادامه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) پیرامون اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(دام ظله) در خصوص مجلس خبرگان می‌فرمایند: «مجلس خبرگان در حقیقت یک پشتوانه‌ی عظیمی برای نظام است؛ مثل صندوق ذخیره‌ی ارزىِ معنوىِ نظام. یک پشتوانه و یک ذخیره‌ی معنوی است.» ( بیانات‌ در دیدار اعضای مجلس خبرگان، ۹ شهریور ۱۳۸۵) یعنی در صورت ضرورت، انتخاب رهبر برای آیندگان. که امیدواریم در سال‌های آینده تا ظهور امام عصر(علیه السلام) این ضرورت هیچ‌گاه اتفاق نیفتد و نیاز نشود. در نظام اسلامی، قوام و پایداری جامعه به حضور مردم است و ادامه حیات جامعه به عنایت پروردگار و با حضور مردم تأمین و تضمین می‌شود. مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می‌فرمایند: « خلاصه‌ی جمهوری ما این است؛ خدا و مردم.» (بیانات معظم لَه، ۱۴ خرداد ۱۳۶۱) یعنی اگر ارتباط با خدا باشد، اما در کنارش ارتباط با مردم نباشد، این حکومت و جامعه، جامعۀ مورد توصیه پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیست. اقتدار مجلس خبرگان، اقتدار مجلس شورای اسلامی و اقتدار سایر نهادها به‌واسطه مردم است، و همان‌طوری که مردم باید با حضور خودشان، ادامه حیات این جامعه و نظام را تأمین کنند، جامعه و حکومت هم باید به مردم توجه کرده و نگاه محبت‌آمیز و نگاه مسؤولیت‌پذیری داشته باشد؛ که قطعاً چنین است.

شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان بودند، هم اکنون فایل‌های صوتی سخنان نامزدها همراه با پرسش و پاسخ‌ها، در سایت حرم مطهر قابل استماع است.
سلسله مباحث «جهاد تبیین» با موضوع محوری «ولایت فقیه» و همچنین سایر موضوعات سیاسی – اجتماعی روز، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب  حرم مطهر برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات سخنرانان و  فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.

همچنین علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می‌توانند اطلاعیه و اخبار این نشست‌ها را مطالعه فرمایند.
از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به‌عمل می‌آید.



نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت