سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221576
تاریخ انتشار: 1402/03/31
در دیدار مدیر کل تبلیغات اسلامی استان فارس، عنوان شد:
تولیت حرم مطهر: مسئولیت خطیر سازمان تبلیغات اسلامی، تلاش برای رساندن پیام ناب اسلام به سمع مردم است/ هیچ راهی برای تبلیغ دین، به جز تشکیلات، موثر نیست

HyperLink

به‌مناسبت گرامی‌داشت یکم تیرماه ۱۳۶۰، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حسن قانع مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس به همراه جمعی از معاونان، مدیران و مسئولان این سازمان، به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، مشرف شد وضمن زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل القدر، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در این دیدار گفت: امروز بخشی از رسالت انبیاء الهی بر عهده همین جمع است. مسئولیت خطیر سازمان تبلیغات اسلامی، تلاش برای رساندن پیام ناب اسلام به سمع مردم و مخاطبان دین و جوانان و نوجوانان است. در روایت داریم «علماءُ امّتى کَأنبیاءِ بنى اسرائیل». علمای امت نقش پیامبری دارند. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّه...» (سوره احزاب، آیه ۳۹) «همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند...». این یک رسالت است. رسالتی که پیامبران الهی داشتند به دوش این جمع است. مسؤولیت خطیر و تلاشی که اگر به درستی انجام بگیرد، انسان درست می‌شود. وظیفه انسان‌سازی و پرورش انسانهای الهی بر عهده ما هست. وظیفه بسیار سنگینی است که قرآن آن را وظیفه پیامبران معرفی می‌کند.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت کار تشکیلاتی و سازمان یافته گفت: اقتضای جامعه جدید، تشکیلات است. همین تشکیلاتی که تحت عنوان سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته، جزء اولین ثمرات انقلاب بوده است. در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب، دفتری با عنوان مرکز تبلیغات اسلامی درست شده بود که این نشان دهنده اهمیت موضوع است. کتاب «کشف اسرار» حضرت امام(رحمت الله علیه)، اولین کتاب سیاسی-کلامی ایشان است که در سال ۱۳۲۲ در پاسخ به «اسرار هزارساله» علی اکبرحِکَمی زاده نوشته شده است. حکمی زاده، فردی معمم بوده که پدرش روحانی بسیار معتبری بود. همین فرد، بعدها ضد انقلاب و ضد تشیّع و توسل و شهادت و مکتب اهل بیت(ع) شد؛ و کتاب «اسرار هزارساله» را نوشت و رقیب کسروی شد، که "انتشارات پرچم" مؤسسه کسروی،  اولین بار کتاب او را چاپ کرد. این کتاب پر سر و صدا بود.

 

وی ادامه داد: یک روز حضرت امام(ره) در مدرسه فیضیه کلاس داشتند، وارد می‌شوند و می‌بینند چند طلبه در خصوص کتاب «اسرار هزارساله» نزاع پیدا کرده و در حال بحث و درگیری‌اند. امام(ره) برمی‌گردند و یک ماه درس را تعطیل می‌کنند و کتاب "کشف اسرار" را در پاسخ به کتاب «اسرار هزارساله» می‌نویسند که در جایگاه خود بی‌نظیر است. از این نمونه‌ها در جامعه بارها پیش آمده؛ فردی مانند جلال آل احمد از خانواده ای روحانی بوده و چه فراز و نشیبی در زندگی داشته است. برادر جلال آل احمد، یک انسان بزرگ و نماینده آیت الله بروجردی در حرمین شریفین(مکه و مدینه) بوده، و همانجا هم فوت می‌کند و قبر او نیز در قبرستان بقیع است. البته در نهایت خدا به او لطف کرده و اصلاح می‌شود.

 

تولیت حرم مطهر اظهار کرد: زمانی وضعیت تبلیغ دین به این‌صورت بود که یک روحانی در گوشه‌ای در مسجد، هیأت و یا حسینیه شروع به سخنرانی می‌کرد و موفق هم می‌شد، مثل آیت الله طالقانی، شهید مطهری، و سایر بزرگان که در مسجد و مدرسه و پایگاه کار کرده اند. وضعیت دنیای امروز به سمت تشکیلات رفته است. هیچ راهی برای تبلیغ دین به جز تشکیلات، موثر نیست. تشکّل‌های مردمی بسیار دارای اهمیت است. دولت و سازمان، خودشان به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند و باید در راستای شبکه سازی و تشکیلات سازی حرکت کنند، هیچ راهی جز این نیست. شبکه‌های مجازی را ببینید که چه سرعت عملی دارند و دنیا را با فضای مجازی پوشش داده اند. فرمان همه فکرها و همه جریان ها، در شبکه های مجازی می‌چرخد. همین امروز هم، شبکه هیئات مذهبی در حوزه بزرگداشت اهل بیت(ع)، عزاداری ها و ... می‌تواند حرف اول را بزند.

 

وی تصریح کرد: شبکه مساجد، شبکه کانون‌های قرآن و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اینها مسأله‌ای است که باید جدی گرفته شود. یعنی در هر شهر اگر صد تشکّل مردمی ایجاد شود که به صورت خودجوش، بوجه، نیرو، فضا، امکانات و امتیازها را بتواند خودش تأمین کند، - که الحمدلله در تشیّع زمینه آن به وفور است - موفقیت حاصل می‌شود. اینکه بتواند در محدوده پیرامون خود و شهر خود، ده‌ها نوع از این گروه‌ها و شبکه‌ها ایجاد کند و آنها را به هم پیوند دهد. لازم نیست در کار تبلیغ دین، صد درصد انسان ها حرف ما را تأیید کنند، هیچ پیامبری در طول تاریخ نیامده که بتواند صد در صد مردم را با خود همراه کند، اما آن ها بر اساس زمانِ خود، شبکه سازی کردند. این شبکه امثال مقداد و ابوذر و سلمان و عمارند که هر کدام شبکه‌ای بودند؛ و ببینید حرکت پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال چگونه اتفاق می‌افتد؟ با همین شبکه از اعماق انزوا و فقر و بیچارگی حرکت ‌می‌کنند و به اوج می‌رسند و پیامبر(ص) می‌تواند در طول ۲۳ سال کل جهان را فراگیرد. این یک نوع شبکه بوده است. حضرت امام(رحمت الله علیه) هم از قم با شبکه طلبه‌های خود شروع کردند، حدود سیصد، چهارصد طلبه، که بزرگترین انقلاب دنیا را رقم زدند. این هم یک نوع شبکه است.

 

تولیت حرم مطهر گفت: ساواک ۱۵ سال تلاش کرد شبکه مالی امام(ره) و شبکه مادر وجوهات شرعی را کشف کند ولی موفق نشد. بلافاصله بعد از مصیبت بزرگ ۱۵ خرداد، ساواک اعلام کرد وجوهاتی که اکنون به دست حضرت امام(ره) می‌رسد بیش از وجوهاتی است که قبلاً  به دست آیت الله بروجردی می‌رسید. آیت الله بروجردی ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ از دنیا رفتند، سپس مرجعیت امام(ره) در کنار بقیه مطرح شد. از مهر ۱۳۴۱ مبارزات شروع شد و خرداد ۱۳۴۲ که آن واقعه تاریخی اتفاق می‌افتد و امام دستگیر می‌شوند. در این زمان وجوهاتی که از سراسر ایران به دست امام(ره) می‌رسد بیش از وجوهاتی بوده که به دست آیت الله بروجردی (مرجعیت عام  شیعه در کل دنیا در آن زمان) می‌رسیده، این اتفاقات به‌وسیله آن شبکه رخ می‌داده است. شبکه‌ای از سیصد، چهارصد طلبه، افرادی همچون آیت الله ربانی که متولد ۱۳۰۱ بودند و از بزرگان شبکه شاگردان امام بودند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، آیت الله میلانی، شهید بهشتی، شهید باهنر و هاشمی و سایر بزرگانی که اطراف امام(ره) بودند. این شبکه سازی امام(ره) در زمانی بوده که نه دستگاه تایپی وجود داشت، نه تکثیری، نه تلفنی ، نه چاپخانه و ... .

 

وی با بیان اینکه امروز اگر قرار باشد دل ها و دنیا را فتح کنیم، فقط با شبکه ممکن است، گفت: هرجا که هستید همت کنید شبکه‌ای مثل «حِلف الفضول» مکه ایجاد کنید؛ شبکه‌ای که در عصر پیامبر(ص) قبل از بعثت انجام شد، و یک تشکّل مردمی و خودجوش و به تعبیر بنده آتش به اختیار بوده است. از این گروه‌ها به‌صورت متعدد درست کنیم و به هم پیوند دهیم. این می‌تواند بزرگترین انقلاب های دنیا را ایجاد کند. مضمون کلام رهبری در یکی از سخنانشان این است، "هر جریانی که در دانشگاه بتواند ۲۰ درصد دانشجویان را جذب کند، دانشگاه در دست اوست." در ارتباط با محله‌ها هم این مسأله صادق است، که اگر بتوانیم ۲۰ درصد افراد یک محله را پیرامون مصالح دین و اسلام و موضوعات اهل بیت(ع) جذب کنیم، موفق می‌شویم. این در مورد کل دنیا هم صادق است. در آمریکا کسانی‌که رأی را از آنِ خود کرده و رئیس‌جمهور می‌شوند، با اقلیتهای منسجم و به هم پیوسته اینچنین عمل می‌کنند. رؤسای جمهور آمریکا هر کدام را بررسی کنید یکی از کلان سرمایه داران آمریکاست. آیا همه مردم اینچنینند؟ تنها تعداد کمی در آمریکا در رفاه هستند. به وسیله پول و تشکیلات مادی، ۲۰ درصد مردم را مدیریت می‌کنند. کل دنیا همینطور است؛ وجود یک تشکیلات با چارچوب‌هایی که در زمان خودش تعریف می‌شود. این کار مهمی در تبلیغ دین در عصر حاضر است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از تألیفاتش تحت عنوان «جهاد فرهنگی: چیستی فرهنگ و چگونگی به بازنشاندن کار فرهنگی»، گفت: در این کتاب این موارد ذکر شده است. در کنار کار مهم تشکیلاتی، ما باید نقش طلبگی خودمان را فراموش نکرده و به نحو احسن انجام دهیم. هرچقدر هم اداری شُدید، روحانیِ به معنای واقعی کلمه باشید نه تنها پوشش ظاهری طلبه. وعظ و سخنرانی کنید، پاسخگوی مسائل باشید و... که این هم خودش یک شبکه سازی دیگری است. متاسفانه در حال حاضر نیمی از مساجد، امام جماعت ندارند. یعنی یکی از بهترین شبکه‌های دینی ما تعطیل شده است. دقت کنیم این سنت الهی است که اگر خدای ناکرده، به مساجد بی‌توجهی کنیم، تبدیل به پایگاهی دیگر می‌شود. به هیچ هنوان از وظیفه ذاتی خود نباید فاصله بگیریم. همین ظرفیت را فعال کنید و ببینید که چقدر از مسائل حل می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: طلبگی، یک شأن و کار است که به هیچ قیمتی نباید آن را از دست دهید. اگر در کلان شهر شیراز، همین مساجد موجود، فعال، پای کار و پویا شوند، تبدیل به یک شبکه‌ بزرگ و تاثیرگذار فرهنگی می‌شوند که می‌توانند گوشه گوشه این شهر را پوشش دهند و جلو خیلی از مفاسد و هدررفت ظرفیت های نسل جدید را بگیرند. اینها باید در دستور کار باشد، و خیلی نیاز نیست عنوان های جدید و همایش‌های متنوع برگزار کنیم، بلکه فعالیت‌های سنتی و تأثیر گذار که امروز قطعاً مؤثر است، نبایدکمرنگ شوند. اینها باید در جای خود محفوظ باشند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) امروز در رأس کل نظام اسلامی و به اعتراف سیاستمداران جهان امروز، جزو سیاستمداران برجسته جهان هستند، ظهر که می‌شود یک نماز جماعت باشکوه برگزار می‌کنند سرشار از معنویت؛ با نوافل و نشستن، ذکر گفتن و تعقیبات خواندن، یعنی یک روحانی به معنای واقعی کلمه، که به تنهایی چقدر سازندگی دارد. همیشه توصیه می‌کنند که با ورود به دانشگاه، دست از طلبگی بر ندارید، یعنی امام جماعت، استخاره و منبر و آشتی بین افراد و.... . وظیفه یک روحانی هم که کار تبلیغاتی به عهده او هست به طریق اولی همینطور باید باشد و از آن فاصله نگیرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت