سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221505
تاریخ انتشار: 1402/02/25
در نشست خبری معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر عنوان شد؛
اعلام ویژه برنامه های دهه کرامت در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام/ تشریح ادامه کار سوگواره ملی شاهچراغ علیه السلام

HyperLink

امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، دکتر حجت الله طلایی، معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر، در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و نمایندگان صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تشریح برنامه های دهه کرامت، از ادامه کار سوگواره ملی هنری ادبی شاهچراغ با مشارکت  این چهار نهاد خبر داد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، وی ضمن تشکر از هنرمندانی که آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کرده اند و با عذرخواهی بابت تاخیر به وجود آمده در برگزاری اختتامیه این سوگواره، اظهار کرد: با توجه به چندجانبه بودن سوگواره و وسعت موضوعات مختلف و متفاوت و از سوی دیگر با عنایت به اینکه برای آگاهی هنرمندان سراسر کشور اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته و بسیاری از هنرمندان از برگزاری چنین سوگواره ای بی خبر بودند، در بهمن ماه ۱۴۰۱ جلسه ای با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر و مدیران فرهنگی ارشد استان تشکیل شد و پس از شور و مشورت و بررسی های صورت گرفته، تصمیم بر آن شد تا این سوگواره به چهار بخش اصلی و تخصصی تقسیم شود و مسئولیت اجرایی، فراخوان و داوری هر رشته را یکی از مجموعه های فرهنگی استان به عهده بگیرد.


معاون فرهنگی حرم مطهر پیرامون رشته های هر بخش و زمان اختتامیه آن گفت: بخش آفرینش های ادبی با مرکزیت سازمان بسیج هنرمندان فارس در رشته های شعر، داستان، دلنوشته و خاطره برگزار می شود و مهلت ارسال آثار ۲۵ اردیبهشت تا ۲۵ تیر و اختتامیه آن مرداد ۱۴۰۲ است. بخش هنرهای تصویری و انیمیشن با مرکزیت سازمان فرهنگ و ارشاد فارس در رشته های نماهنگ، مستند کوتاه، موشن گرافی، پوستر موشن، فیلم داستانی و نمایشنامه برگزار می گردد و مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور و اختتامیه مهر ۱۴۰۲ است. بخش هنرهای تجسمی با مرکزیت حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در رشته های گرافیک، پوستر، تایپوگرافی، اینفوگرافی و همچنین نقاشی، نقاشی کلاسیک و نقاشی دیجیتال برگزار می گردد. مهلت ارسال آثار در این بخش، ۳۱ شهریور و اختتامیه در مهر ۱۴۰۲ است. بخش صدا، موسیقی و سرود با مرکزیت صدا و سیمای مرکز فارس، در رشته های تک آهنگ، سرود، نمایش رادیویی، برنامه رادیویی برگزار می شود و مهلت ارسال آثار، پایان مرداد و اختتامیه در شهریور ۱۴۰۲ است. مراسم اختتامیه نهایی نیز در آبان ۱۴۰۲، همزمان با سالگرد شهدای حرم مطهر برگزار و طی آن، نفرات ممتاز از بین برگزیدگان چهاربخش مذکور، انتخاب و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.


وی تصریح کرد: دبیرخانه مرکزی سوگواره در حرم مطهر قرار دارد و پوستر و فراخوانِ مجدد همه رشته ها در سایت حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام به نشانی shahecheragh.ir بارگذاری شده و قابل دسترسی است اما دبیرخانه تخصصی هر رشته به سازمان مربوطه انتقال یافته و آماده دریافت آثار هنرمندان می باشد.


دکتر طلایی پیرامون آثاری که تاکنون به دبیرخانه سوگواره ارسال شده، گفت: این اثرها با همان شرایط اعلام شده در فراخوان قبل، محفوظ است و برای داوری در اختیار بخش مربوطه قرار می گیرد. منعی برای ارسال مجدد اثر در هر بخش وجود ندارد. اختتامیه هر بخش پس از پایان مهلت ارسال آثار و انجام داوری در زمان مقرر در حرم مطهر برگزار شده و فهرست اسامی برندگان از طریق سایت آستان مقدس شاهچراغ(ع) اعلام خواهند شد.


معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر، در ادامه به ویژه برنامه های دهه کرامت در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد و گفت: در دهه پرفضیلت کرامت ۱۴۰۲ که از ۳۱ اردیبهشت تا ۱۰ خردادماه است، به مناسبت یکم ذی القعده سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت علیهم السلام حضرت فاطمـه معصـومه سلام الله علیها، ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سید السادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و یازدهم ذی القعده سالروز بزرگداشت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، ویژه برنامه های مختلفی در حرم مطهر اجرا می شود.

وی در تشریح این برنامه ها گفت: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، ویژه برنامه آغاز دهه کرامت و میلاد خجسته حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حدائق و مداحی حاج کاظم محمدی برگزار می گردد. یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، همزمان با سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت علیهم السلام، از ساعت ۸:۳۰ شادپیمایی و گلباران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و جشن روز دختر برگزار می گردد که طی آن بانوان ارادتمند به اهل بیت علیهم السلام، از بقعه حضرت ام احمد(س) واقع در خیابان پیروزی به سمت حرم مطهر، شادپیمایی و ضمن گلباران ضریح مطهر سیدالسادات الاعاظم در شبستان امام خمینی(رحمت الله علیه)، اجتماع و جشن روز میلاد کریمه اهل بیت(ع) و روز دختر را برگزار می کنند.


دکتر طلایی در ادامه به تشریح برنامه های سالروز بزرگداشت امین ولایت، پرداخت و گفت: پنجشنبه ۴ خردادماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین عالی پیرامون فضایل و مناقب حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام به ایراد سخن می پردازد و حاج سید مجید بنی فاطمه، مدیحه سرایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: جمعه پنجم خرداد، مصادف با روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ علیه السلام، از ساعت ۷ صبح، دعای پرفیض ندبه با نوای حاج مهدی سروری قرائت می شود. بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و در مراسم جشن شام بزرگداشت، حجت الاسلام والمسلمین عالی سخنرانی و حاج مهدی رسولی در ثنای این امامزاده جلیل القدر، مداحی خواهد کرد. رویداد ملی تجلیل و تکریم از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیهما السلام، دیگر برنامه این شب عزیز خواهد بود.


معاون فرهنگی حرم مطهر در تشریح برنامه های ولادت باسعادت امام رضا علیه السلام گفت: سه شنبه ۹ خرداد، در شب میلاد خجسته این امام همام، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، به ایراد سخن می پردازد و در ادامه، حاج سیدمحسن بنی فاطمی، مولودی خوانی خواهد کرد.


وی در ادامه به مسابقه اینترنتی «سراج المنیر» اشاره کرد و گفت: در طول دهه کرامت، مسابقه آنلاین تفسیر سوره مبارکه لقمان از سلسله مسابقات سراج المنیر از متن کتاب تفسیر نور آیت الله استاد قرائتی برگزار می گردد که علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه می توانند به بخش مربوطه در پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر به نشانی eform.shahecheragh.ir/seraj مراجعه فرمایند.


معاون فرهنگی حرم مطهر به پویش ختم صلوات هدیه به ساحت مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام اشاره کرد و گفت: در این پویش که همراه با قرعه کشی و اهدای هدایا و بسته های فرهنگی متبرک حرم مطهر است، سهم هر نفر ۱۰۰ صلوات می باشد و نحوه مشارکت نیز به صورت ارسال عدد ۱۰۰ به همراه نام و نام خانوادگی به شماره پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۲۲ می باشد.


دیدار هنرمندان انقلابی با تولیت معزز، راه اندازی بخش ویژه دهه کرامت در پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر به نشانی shahecheragh.ir/keramat شامل ده ها عکس‌ هنری و پوستر باکیفیت مناسب چاپ، ویدیوکلیپ، فایل‌های صوتی، اخبار و پوستر برنامه‌های دهه کرامت، محفل انس با قرآن با حضور قاریان کشوری و رونمایی از اثر جدید تواشیح گروه حضرت محمد(ص) و تجلیل از نونهالان برگزیده مسابقات قرآنی شکوفه احمدی در روز 4 خرداد از ساعت 17:30، نورافشانی آسمان حرم مطهر در شب بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) و لیالی میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان با حضور جامعه قرآنی بانوان از ساعت ۱۶:۳۰ در روز سوم خرداد در رواق دارالذکر حرم مطهر، محفل انس با قرآن کریم ویژه عموم زائران و مجاوران با حضور قاریان ممتاز، کودکان و نوجوانان نخبه قرآنی همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در روز ۸ خرداد در شبستان امام خمینی(ره)، اولین کرسی تلاوت تخصصی قرآن کریم ویژه نوجوانان دختر در روز ۴ خرداد، یک ساعت قبل از اذان ظهر در رواق دارالذکر، اجرای ویژه برنامه های مختلف برای کودکان و نوجوانان، اهدا ۲۱ عدد تابلو عکس از حرم مطهر به مناسبت دهه کرامت به سازمان ها و نهادهای فرهنگی، برپایی نمایشگاه جلسات خانگی قرآن کریم در طبقه دوم شبستان امام خمینی(ره)، برپایی کارگاه های آموزشی ویژه بانوان شامل کارگاه های «مهرفاطمی تا سیره رضوی»، «شکوه دخترانه» و «عظمت مادرانه» و همچنین محفل عصر شعر «غوغای نقاره ها» با حضور شاعران برجسته شیراز و استان فارس در تاریخ سوم خرداد از ساعت ۱۷ تا ۱۹، از دیگر برنامه های بزرگداشت دهه پرفضیلت کرامت در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است که معاون فرهنگی حرم مطهر به آن ها اشاره کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت