سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221407
تاریخ انتشار: 1401/12/25
در جلسه سی‌ وسوم از سلسله مباحث با موضوع «جهاد تبیین» عنوان شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: یکی از رسالت های بزرگ بر عهده دستگاه های فرهنگی کشور، فعال کردن تریبون های اصلی برای جهاد تبیین است/ حجاب، پرچم جهاد است

HyperLink

امروز پنجشنبه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، جلسه سی‌ و سوم از سلسله مباحث «جهاد تبیین»، با موضوع «اهمیت حجاب و عفاف در جامعه»، با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در ابتدای این جلسه پیش از پرداختن به موضوع اصلی، به بیان نکاتی پیرامون نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله»، پرداخت.

 

وی اظهار کرد: نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی، در گستره ملی، در ۱۲ و ۱۳ بهمن ماه امسال با حضور بیش از سیصد اندیشمند و استاد درس انقلاب اسلامی از دانشگاه های سراسر کشور در حرم مطهر برگزار شد. عصر امروز نیز دومین نشست اساتید در سال جاری، به صورت وبینار و مجازی با موضوع بررسی ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی توافق ایران و عربستان برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری گفت:  عموم رشته ها در مقطع کارشناسی، ده درصد از دروسی که باید بگذرانند به دروس معارف اسلامی اختصاص دارد. یعنی دانشجو ۱۴ تا ۱۶ واحد درسی در این زمینه باید پاس کند.  یک وقتی خدمت حضرت آقا برای ارائه گزارشی از دروس معارف اسلامی کشور مشرف شده بودم. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در آن جلسه فرمودند که دروس معارف اسلامی یک فرصت بی بدیل برای تبیین اسلام ناب و ارزش های انقلاب اسلامی هستند و این فرصت را به هیچ وجه نباید از دست داد یا خدای نخواسته استفاده ضعیف از آن کرد، بلکه باید برای بهره از این فرصت، سنگ تمام گذاشت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مجموع حدود ۱۵۰۰ عضو هیأت علمی تمام وقت با رتبه های علمی مختلف شامل مربی، دانشیار، استادیار و استاد تمام در حوزه دروس معارف اسلامی در دانشگاه های کشور اعم از دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و ... وجود دارد. حدود ۴۰۰۰ استاد هم حق التدریس هستند که استخدام رسمی نیستند و البته بعضی از آن ها بیش از یک عضو هیأت علمی تمام وقت در طول ترم، تدریس می کنند. کار اصلی این جمع در دانشگاه ها، مصداق بارز جهاد تبیین هست. به عبارت دیگر اصلی ترین پایگاه جهاد تبیین برای نسل جوان فرهیخته و با سواد کشور همین جمع است. اصلی ترین کرسی و تریبون تبیین معارف اسلامی، معارف انقلاب، اندیشه های حضرت امام(رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه ها، همین جمع مدرسین دروس معارف اسلامی است. هر کدام از این اساتید در هر ترم حداقل ۲۰۰ مخاطب دانشجو دارد.

 

وی ادامه داد: حضرت آقا همواره بر این نکته تاکید دارند که جهاد تبیین داروی همه دردها است، جهاد تبیین است که نقشه های دشمن را خنثی و نسل جدید ما را با واقعیت ها آشنا می کند.

تولیت حرم مطهر گفت: زمانی هست که یک مبحث برای یک جمع محدود تبیین می شود، مثل همین جلسات ولایت فقیه یا موضوع اهمیت عفاف و حجاب در فرهنگ ایرانی اسلامی که با حضور شما در حرم مطهر برگزار می گردد. این یک نوع جهاد تبیین است، یک زمان دیگر هم هست که جهاد تبیین را در تریبون های بزرگ و اصلی و متعدد فعال می کنیم و یک کار شبکه ای و تشکیلاتی در حوزه جهاد تبیین، انجام می شود. البته تبیین در همه حال حائز اهمیت است و هم برای یک جمع محدود و حتی برای یک فرد نیز لازم است. اینکه یک پدر و مادر، فرزند خود را در زمینه های مختلف مثل اسلام ناب، انقلاب اسلامی و ارزش ها،  تبیین و او را آگاه کنند بسیار مهم است. اما یک وقتی هست که تریبون های اصلی فعال و تبیین برای هزاران نفر صورت می گیرد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های بزرگ بر عهده دستگاه های فرهنگی کشور، فعال کردن پایگاه ها و تریبون های اصلی برای جهاد تبیین است تا یک حجم عظیم مخاطب تحت پوشش قرار بگیرند. نشست «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» که ۱۲ و ۱۳ بهمن امسال به میزبانی حرم مطهر برگزار شد، صد در صد در راستای دستور العمل هایی بود که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر آن ها تاکید کرده اند.

وی تصریح کرد:  نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور در حرم مطهر، نقطه شروع نبوده و سال ها به صورت مرتب به همت انجمن علمی انقلاب اسلامی، این نشست علمی برگزار می شده است، که باشیوع کرونا، جلسات حضوری آن، تعطیل و بصورت مجازی برگزار شد. هشت دستگاه برگزار کننده این نشست به میزبانی حرم مطهر بودند. برگزار کننده اصلی، انجمن علمی انقلاب اسلامی بود که استارت کار توسط آن زده شد و با همکاری و مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه‌ها، دانشگاه شیراز، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران و صدا و سیمای مرکز فارس این نشست علمی برگزار گردید و بحمدالله یکی از بهترین نشست های اساتید انقلاب اسلامی در طول سالیانی بود که این نشست ها برگزار می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی متاسفانه متوجه اهمیت کار نشدند، گفت: هم اصل برگزاری این نشست، یک کار صد درصد لازم و ضروری بود و هم برگزاری آن در حرم مطهر، یک ارزش بزرگ هم برای اساتید و هم برای آستان مقدس بود که یک همایش ملی وسیع با حضور حدود چهارصد استاد دانشگاه کشور - بیش از سیصد نفر حضوری و جمعی دیگر هم از طریق فضای مجازی را میزبانی کرد. یکی از بهترین، پردستاوردترین و بحمدالله منظم ترین نشست های اساتید انقلاب، این نشست بود و طبق ارزیابی هایی که انجام گرفته، درصد بالایی از این نشست رضایت خوبی داشتند.

 

وی پیرامون هزینه های برگزاری نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور در حرم مطهر گفت: هزینه اصلی این نشست بر عهده وزارت علوم و بخشی از آن نیز بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه‌ها بود که برای این نوع نشست ها و جهاد تبیین و تقویت و ارتباط اساتید معارف، ردیف بودجه دارد و همان ردیف قانونی بودجه خودشان را بحمدالله در این راستا به کار گرفتند. اِن شاءالله دستاوردهای این نشست و سخنانی که در جلسات آن ایراد و مصاحبه هایی که با اندیشمندان مختلف در حاشیه آن انجام شد، در قالب چند جلد کتاب منتشر خواهد شد

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در ادامه پیرامون موضوع جلسه امروز یعنی «اهمیت حجاب و عفاف در جامعه» و در توضیح واژه های حیا، عفاف و حجاب، اظهار کرد: حیا به معنای شرم داشتن، در مقابل وقاحت و بی شرمی و حالتی نفسانی است. عفاف نیز به معنای پارسایی و پرهیزکاری است، یعنی خودداری از حرام و پرهیز از سخن و عمل ناپسند. عفاف بیشتر بعد عملی دارد و به مثابه ترمز است، «عفَّ» یعنی گرفت، یعنی خودداری، که در مقابل ولنگاری و رهابودن است.

وی ادامه داد: واژه سوم مورد بحث، حجاب است که مثل حیا و عفاف به این معنا در قرآن نیامده است. در آیه ۲۵ سوره قصص، در داستان حضرت موسی(ع) پس از نقلِ آب دادن گوسفندان دختران شعیب(ع) به وسیله ایشان، آمده است: « فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ ... » یعنی یکی از آن دو دختر که با کمال حیا راه می‌رفت. همچنین در آیه ۳۳ سوره نور که راجع به ازدواج صحبت می شود، می فرماید: « وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِ» یعنی کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند.

 

تولیت حرم مطهر گفت: هرچند که حجاب به معنای پوشش در قرآن نیامده است، اما برای آن دستورالعمل در قرآن وجود دارد، آنجا که در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها یعنی چادر خود را بر خویش فروافکنند «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ». جلباب همان چادر و یا مقنعه کاملا بلند هستند، مشابه همان چادر و عباهای بلند که زنان در ایران یا کشورهای عربی می پوشند.

 

وی خاطرنشان کرد: حیا، عفاف و حجاب، هر سه، مورد تاکید ویژه اسلام هستند و این دین مبین برای انسان باحیای عفیف و پوشش صحیح زن و مرد، ارزش ویژه و خاصی قائل است و البته نقطه مقابل آن فرهنگ غرب است که تمام تلاش خود را برای از بین بردن این ارزش ها در جوامع به کار بسته و مبلغ ضد آن ها است و رعایت آن ها را نشانه عقب ماندگی، بیان می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به کتاب «خاطرات مستر همفر» گفت: همفر در کتاب «خاطرات مستر همفر»، سرگذشت خود را به عنوان یک جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی و حوزه های علمیه در کسوت یک عالِم دینی، جهت خدمت رسانی به اهداف استعماری انگلیس بازگو می‌کند. بنیان گذار فرقه وهابیت در بین اهل سنت و همچنین بهائیت در بین شیعیان، این جاسوس می باشد و محمدبن عبدالوهاب، پروش یافته توسط این فرد است. وی در خاطرات خود مي‏نويسد: «بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر و عبا بيرون كشيد با اين بيان كه حجاب يك عادت است از خلفاي بني‏ عباس و يك برنامه اسلامي نيست و لذا مردم زنان پيامبر را مي‏ديدند و زمان صدر اسلام در هر كاري با مردان شركت مي‏كردند. پس از آنكه زنان را از چادر و قبا بيرون آورديم، بايد جوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنها بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد و براي پيشبرد اين نقشه لازم است اول زنان غير مسلمان را از حجاب بيرون بياوريم تا زنان مسلمان از آنها ياد بگيرند». و هزاران مورد مثل این که غربی ها به آن اذعان و اعتراف دارند و اینگونه نقاب از سیاست های پلید خود بر می دارند.

 

وی در پاسخ به سوال برخی که می گویند چرا به درصدی از نسل جدید رسیده ایم که موضوع عفاف و حجاب، آنگونه که انتظار می رود برای او اهمیت ندارد، گفت: به نظر می آید پنجاه درصد دلیل این بی تفاوتی، مربوط به هجمه ی فرهنگ مبتذل غربی و رسانه ها است که باید در تجزیه و تحلیل ها، درنظر گرفته شود. فرهنگ مهاجمی که کل دنیا و نه فقط کشور ما را متأثر کرده است. حتی کشورهای شرقی و سنتی مثل چین، هندوستان، ژاپن، اندونزی، فلیپین نیز از هجمه ی این فرهنگ در امان نمانده اند. نه فقط در خود غرب، بلکه حتی در کشورهای آمریکای لاتین بیش از ۸۰ درصد تولدها، طبق دین و آیین خودشان نامشروع هستند. گسترش ارتباطات و قدرت رسانه های غربی در عصر حاضر را به هیچ عنوان، نمی توان نادیده گرفت. هرچند نسل جدید تحت هجمه های شدید دشمن است، اما همین نسل نیز یقینا در شرایط خاص، همان رفتاری را از خود نشان خواهد داد، که نسل زمان انقلاب و دفاع مقدس از خود نشان دادند و بارها این موضوع در عمل ثابت شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: پنجاه درصد دیگر دلیل این بی تفاوتی نیز مربوط به ترک فعل مسئولان فرهنگی کشور است. در همین شهر شیراز، از جنوب تا شمال آن، از میدان الله تا شهرک صدرا، حتی یه مورد بنر و بیلبورد با مضمون رعایت ارزش های اسلامی و اخلاقی با ادبیات روز جامعه وجود ندارد. یک آیه، روایت، حدیث، سخن زیبا که در برابر دیدگان و متذکر ارزش های اخلاقی باشد، قرار داده نشده و بعضا گاهی عکس آن است، به عنوان مثال تبلیغ یک رستوران و یا فیلم با تصاویری که در شأن جامعه اسلامی نیست.

 

وی با بیان اینکه طراحی دشمن در هدف گرفتن حجاب، دقیق است، خاطرنشان کرد: حجاب، پرچم جهاد است و اگر بیافتد، خاکریز سقوط می کند و بعد از آن هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. از ارتباطات نامشروع گرفته تا فروپاشی نهاد خانواده، آموزش و پرورش و معضلات اجتماعی بسیار که هم اکنون غرب با آن مواجه است. لذا باید کار جدی در این زمینه انجام داد. حجاب پیش از آنکه یک بحث تئوریک باشد که در جای خودش لازم است - یک بحث تربیتی و پرورشی است. اگر از همان ابتدا تربیت فرزندان در خانواده ها و محیط های فرهنگی توأم با آموزه های گرانسنگ دینی باشد، هیچ قدرتی نمی تواند فرد را در آینده، از صراط مستقیم، منحرف کند.

شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، حاضران در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون «اهمیت حجاب و عفاف در جامعه»، پرداختند که در فایل صوتی کامل جلسه، در سایت حرم مطهر قابل استماع است.

 

شایان ذکر است که امسال ۳۳ جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در حرم مطهر برگزار شد، که ۲۹ جلسه از آن به موضوع «ولایت فقیه»، ۳ جلسه به بررسی ابعاد و جنبه های مختلف «جهاد تبیین» و جلسه امروز نیز به موضوع «اهمیت حجاب و عفاف در جامعه» اختصاص داشت. جلسه بعدی این سلسله مباحث بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد که در آن به ادامه موضوع «ولایت فقیه» پرداخته خواهد شد.

این جلسات پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات تولیت حرم مطهر و  فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه، در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.

از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می آید.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت