سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221323
تاریخ انتشار: 1401/11/12
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: جهاد تبیین کلیدی است که اگر به درستی انجام گیرد همه جهاد ها در عرصه تخصصی خودشان به نحو احسن انجام می گیرند/ انقلاب اسلامی در اعماق دل ها و ایمان و باورهای ملت مسلمان ما ریشه دارد



صبح امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه نشست سالانه اندیشمندان و اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور با موضوع " واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راه کار‌های مقابله"، که در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام جواد علیه السلام و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ان شاءالله که این سالگردها استمرار پیدا کند و پرچم فاخر انقلاب اسلامی به دست صاحب اصلیش حضرت امام عصر (ارواحنا له‌الفداء) داده شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، وی اظهار کرد: مدتی بود که متاسفانه به دلیل بیماری کرونا از نشست های اساتید انقلاب اسلامی محروم بودیم و موفق نشدیم این نشست ها را برگزار کنیم. دوستان مستحضر هستند که حداقل سالی یکبار در دهه مبارک فجر این نشست برگزار می شد. متاسفانه دو سال برگزاری نشست حضوری ممکن نشد، اگر چه نشست های مجازی دائماً برگزار می شد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال قبل، پانزده جلسه مجازی برگزار شد.

 

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام تصریح کرد: این گردهمایی به دلیل دوری از انجام تشریفات اجباری متعددی که در همایش ها مرسوم است و نتیجه زیادی هم ندارد، در قالب نشست تخصصی در جهت تبادل نظرات و تجارب و افزودن اطلاعات علمی و تجربی جمع حاظر، اجرایی شده است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اهداف اصلی برگزاری این نشست را تبادل تجارب آموزشی و پژوهشی در حوزه انقلاب اسلامی، ارائه دغدغه ها و راه کارهای ارتقاء و تاثیرگذاری بیشتر درس انقلاب اسلامی در دانشگاه ها، تجزیه و تحلیل بیشتر ماهیت و علل و عوامل و راه کارهای مقابل با اغتشاشات پاییز۱۴۰۱ و هم افزایی جمع بزرگی از اندیشمندان و اُستادان دانشگاه های کشور در چگونگی نقش آفرینی موثر در جهاد تبیین عنوان کرد.

 

وی با بیان اهمیت تبادل تجارب آموزشی و پژوهشی در حوزه انقلاب اسلامی تصریح کرد: به برکت پیروزی انقلاب، عرصه بسیار وسیعی در دنیا به وجود آمده است و نشست ها و همایش های علمی پژوهشی گوناگون پیرامون این انقلاب شکوهمند در دنیا برگزار و کتاب ها و مقالات زیادی نگاشته شده است و تا به امروز بحمدالله این مسیر باقدرت ادامه داشته و چیزی هم کم نشده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شاید بتوان گفت هیچ انقلابی در دنیا حتی انقلاب های بزرگ، به اندازه انقلاب اسلامی مردم ایران، این همه اذهان اندیشمندان و متفکران را به خود جلب نکرده و در این مدت طولانی این همه صاحب نظر و نویسنده پیرامون آن صحبت نکرده است عنوان کرد: این از افتخارات انقلاب اسلامی ایران هست که به تعبیر برخی از اندیشمندان علوم سیاسی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان بشمار می رود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری با بیان ضرورت ارائه دغدغه ها و راه کارهای ارتقاء و تاثیرگذاری بیشتر درس انقلاب اسلامی در دانشگاه ها گفت: یکی از مهمترین و سخت ترین درس های گروه معارف اسلامی دانشگاه ها، درس انقلاب اسلامی است، چراکه در متن زندگی مردم جریان دارد.

 

وی ادامه داد: انقلاب ما، چشمه ای جوشان است و بهترین مکان جهت بحث و گفتگویِ دانشجو و نخبگان دانشگاهی، کلاس درس انقلاب اسلامی است و این انتظار بیشتر متوجه نهاد مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در دانشگاه ها و معاونت آموزشی است که راه کارهای ارتقاء و تاثیرگذاری دروس معارف اسلامی را بررسی و ارزیابی کنند و راه کار‌ها و ابزارهای لازم را به اساتید ارائه دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تجزیه و تحلیل ماهیت و علل و عوامل و راه کارهای مقابل با اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اهداف اصلی برگزاری این نشست علمی گفت: چنین هجمه ای در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بوده گر چه در مدت چهل و چهار سال گذشته با فتنه های متعددی مواجه بوده ایم اما پیچیدگی هیچ کدام از فتنه های گذشته به پیچیدگی این جریان اغتشاشات امسال نرسید.

 

وی اغتشاشات ۱۴۰۱ را جنگی ترکیبی و هجمه ای طراحی شده به تمام معنا توصیف و خاطرنشان کرد: جبهه استکبار تمام آبرو، حیثیت، امکانات و دارایی های خود را در مقابل انقلاب اسلامی به کار گرفت. امّا همانطور که ائمه معصومین علیهم السلام وعده داده اند که در هر بلایی که رخ می دهد نعمتی از ناحیه خدا وجود دارد، بی اعتنایی توده های مردم به این هجمه های رسانه ای عظیم و حمایت قاطع و حداکثری از نظام مقدس اسلامی، واکنشی بود که در جامعه اسلامی در مقابل این فتنه عظیم به وجود آمد که نشان می دهد انقلاب اسلامی در اعماق دل ها و ایمان و باورهای ملت مسلمان ما ریشه دارد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با اشاره به هدف این نشست در هم افزایی جمع بزرگی از اندیشمندان و اُستادان دانشگاه های کشور در چگونگی نقش آفرینی موثر در جهاد تبیین گفت: اگر قرار باشد هجمه های عظیم استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل به انقلاب اسلامی خنثی شود، رهکار اصلی آن طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جهاد تبیین است.

وی با عنوان اینکه در حقیقت جهاد تبیین راه درمان بسیاری از مشکلات کشور است که مصداق آن جهاد در حوزه های مختلف از جمله جهاد مالی، جهاد جانی و جهاد فرهنگی است، تصریح کرد: جهاد تبیین کلیدی است که اگر به درستی انجام گیرد همه جهاد ها در عرصه تخصصی خودشان به نحو احسن انجام می گیرند.

وی تاکید کرد: جهاد تبیین وظیفه ای است که بعنوان یک واجب عینی و فوری از ناحیه ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری (دامت افاضاته) بر دوش تک تک ما گذاشته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در پایان با اشاره به دلیل برگزاری این نشست علمی در شیراز و در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیهما السلام گفت: در جریان فتنه اخیر یکی از مراکزی که مورد هجمه دشمن قرار گرفت و جمع بزرگی از مومنین و مومنات در آن مظلومانه به خاک و خون کشیده شدند و به فیض عظمای شهادت نائل شدند، این حرم مطهر بود.

 

وی با عنوان اینکه سیزده شهیدی که در حرم مطهر به فیض عظمای شهادت نائل شدند، یقیناً انتخاب شده امت اسلامی بوده اند، افزود: با بررسی خانواده های ایشان نیز متوجه می شویم که جمعی از پاکان و خوبان عصر حاضر در مکانی مقدس این گونه مظلومانه به خاک و خون کشیده شده و به درجه رفیع شهادت نائل گشتند. مقام معظم رهبری (دامت برکاته) چندین بار از ابعادِ مختلفِ این حادثه مصیبت بار سخن گفتند و فرمودند: کاری کنید که این حادثه در متن تاریخ ماندگار شود و مظلومیت این شهداء به گوش همه مردم جهان برسد. در همین راستا نشست های کشوری و برنامه های بسیاری توسط نهادها و سازمان های دولتی و مردمی در حرم مطهر اجرا شد و به همین منظور اولین نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی  دانشگاه های کشور بعد از بیماری فراگیر کرونا در این مکان مقدس برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در پایان، از همه دست اندرکاران این نشست که به همت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران و با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه‌ها، دانشگاه شیراز، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و صدا و سیمای مرکز فارس برگزار می شود، تقدیر و تشکر کرد.

 


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت