سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221321
تاریخ انتشار: 1401/11/12
سخنرانی آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و دکتر موذنی رئیس دانشگاه شیراز در مراسم افتتاحیه نشست اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور



امام جمعه شیراز با بیان اینکه نمی‌توان مسائل فرهنگی را دولتی به پیش برد، گفت: دشمن‌شناسی در سرفصل‌های درس انقلاب اسلامی جای داده شود. 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام صبح امروز در نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکار‌های مقابله»، با بیان اینکه حضور عالمانه اساتید انقلاب اسلامی در شیراز یک ضرورت است، افزود: خارج از مباحث کلاس باید گاهی محافلی در بحث رسانه‌ای برگزار شود تا موضوعاتی که جامعه با آن مواجه است به بررسی و واکاوی گذاشته شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه زهد و بی اعتنایی به مال و مقام از عمده شروط موفقیت در معلمی محسوب می‌شود، گفت: زهد برای موفقیت در کار لازم است. هرچه دلبستگی به دنیا کمتر باشد، نگرانی هم کمتر است. بنابراین راحتی انسان‌ها در زهد است و اگر جایگاهی پیدا کردیم به تناسب آن جایگاه به درجه بیشتری از زهد نیاز داریم.

 

آیت‌الله دژکام گفت: زاهدانه رفتار کردن موجب آرامش و راحتی خیال می شود، عزت افراد به انقطاع الی‌الله باز می‌گردد و هرچه رهایی از دنیا بیشتر باشد، عزت الهی بیشتر نصیب افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: خدواند بیش از زهد و رهایی از دنیا، دشمنی با دشمنان خدواند و دوستی با دوستان خداوند را مهم دانسته است. در این راستا نیاز جدی به تبیین این مهم در درس انقلاب اسلامی داریم.

 

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دشمن‌شناسی باید در سرفصل‌های درس انقلاب اسلامی جای داده شود، گفت: با شناخت دشمن، به دشمن ستیزی هم نیاز پیدا می‌کنیم، اکنون دشمن در دنیا جامعه ما را آزمایش می‌کند که تا چه میزان در مقام دشمن‌ستیزی هستیم و اگر خدای نکرده این دشمن‌ستیزی از جامعه ما گرفته شود، دشمنان به اهداف خود خواهند رسید.

 

نماینده ولی‌فقیه در فارس به موضوع حجاب اشاره و بیان کرد: اگر بخواهیم این موضوع را به یک دستگاه دولتی واگذار کنیم، خواهیم دید که تمام نیروی انتظامی برای این قضیه هم کم است. نمی‌توان مسائل فرهنگی را دولتی به پیش برد. از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی به این نظام رای دادیم و امام(رحمت الله علیه) هم بر رای دادن تاکید داشتند؛ یعنی به رسمیت شناختن انسان به عنوان یک موجود انتخاب‌گر.

 

وی با بیان اینکه انسان‌شناسی باید در درس انقلاب اسلامی خود را نشان دهد، خاطرنشان کرد: انسان موجودی انتخاب گر است، اگرچه نتیجه خوب یا بد آن را خواهیم دید. درس انقلاب اسلامی، ویژگی‌هایی دارد که اگر به روز ارائه شود، می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

 

دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: قطعا برگزاری این نشست‌ها و واکاوی‌ها، توشه‌ای ارزشمند همراه با دانش و تجربه است تا نکات کلیدی از این گردهمایی و کلاس درس به دانشجویان ارائه شود.

 

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به وقوع رخدادهایی که فضای مجازی و کشور را ملتهب کرد، گفت: طی مدت اخیر دانشگاه شیراز بعنوان دانشگاه جامع و مادر در کشور با بیش از ۶۰۰ رشته و گرایش تحصیلی و تعداد قابل توجهی دانشجو، همانند بسیاری از دانشگاه‌های کشور درگیر بحران‌ها شد. این اتفاقات درس‌های بزرگی را برای ما به دنبال داشته تا چراغ راه آینده ما باشد و نقاط ضعف خود را بدانیم تا در فضای جامعه و دانشگاه، دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم. در شرایط حساس، تکلیف و وظیفه ما مسئولان این است که خشم و اعتراض دانشجویان را کنترل کنیم و فضایی برای بیان اعتراضات آنان فراهم شود.



نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت