سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 211229
تاریخ انتشار: 1401/9/27
در آیین اختتامیه سوگواره ملی شعر "رواق سرخ" در حرم مطهر، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: هنرمندان و شاعران، با آثارشان حماسه شهادت را در بستر تاریخ ماندگار کردند

HyperLink

یکشنبه، ۲۷ آذر ۱۴۰۱، آیین اختتامیه سوگواره ملی شعر «رواق سرخ» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، در رواق دارالعباده حرم مطهر برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر در این آیین، اظهار کرد: حقیقتاً شهدای عزیز به گردن تک تک ما حق دارند و همه مدیون شهداء هستیم و هر کدام باید به نوعی دِینمان را در چارچوب توانمندی ها و تخصص خودمان ادا کنیم.

وی تصریح کرد: آثار فاخری که هنرمندان کشور، باهدف تکریم شهداء، در زمینه های مختلف هنری، اعم از خوشنویسی، طراحی پوستر، داستان نویسی، ساخت مستند و کلیپ های ویدیویی ارائه کردند و همینطور متون ادبی و اشعار زیبا و پر محتوایی که شعرا سرودند، همه مملو از عشق و هنر و اظهار ارادت به مقام شامخ شهداء و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و بسیار ارزشمند است و جای تقدیر فراوان دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری اظهار کرد: از طیف های مختلف، جزو شهداء حرم مطهر هستند، از کودک دانش آموز دوم ابتدایی تا خادم هشتاد و سه ساله، پدر و مادر، هنرمند، جانباز و آزاده دفاع مقدس، حافظ قرآن و نخبه علمی و دانشگاهی جزو شهداء هستند.  نقطه شهادت بیشتر شهداء در قسمت بالاسر مضجع شریف حضرت احمدبن موسی علیهما السلام است. انسان های مظلومی که برای راز و نیاز به درگاه خداوند متعال و برای ساییدن پیشانی بندگی در پیشگاه خداوند بزرگ و اقامه نماز مغرب و عشاء و همچنین عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، در حریم امن الهی حضور یافتند و در یک نقطه خاص، عروج و به مقام عظمای شهادت، نائل شدند.

وی ادامه داد: من وقتی در فضای روحی خودم می خواهم این قضیه را مجسم کنم و به تصویر بکشم، حقیقتاً این به ذهنم می آید که خداوند بزرگ از هفت کهکشان، ستاره های درخشانی را جدا و این ها در یک نقطه نورانی و در یک حریم امن الهی جمع و این عزیزان در چنین مقامی، دسته جمعی به دیدار معبود می شتابند و عروج پیدا می کنند. این ها همه اش مختصاتی است که ویژه همین شهدای حرم است. اینگونه جمع شدن ستاره ها و رفتن دسته جمعی به دیدار معبود یگانه، کم اتفاق می افتد.

 

تولیت حرم مطهر گفت: خیلی از زوّار حضرت احمدبن موسی علیهما السلام بارها به ما منعکس می کنند که وقتی به حرم مطهر این امامزاده جلیل القدر مشرف می شویم، آنجا یک آرامش فوق العاده را احساس می کنیم و یک حال معنوی خاص، مشابه حضور در حرم مطهر پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام به ما دست می دهد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین بندگان خدا در یکی از مقدس ترین مکان های الهی، توسط اشقی الاشقیای عالم به شهادت رسیدند. در عصر ما شاید هیچ اغراقی نباشد که وحشی ترینِ گروه های تروریست روی زمین، همین گروه تکفیری داعش است. این ها حقیقتاً در عصر ما، اوج توحشی که قابل تصور است را بر ضد انسان ها به اجرا گذاشته اند و نمونه بارزش همین اتفاقی است که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام پیش آمد و این عزیزان را اینگونه مظلومانه به شهادت رساندند.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، ضمن تقدیر از هنرمندانی که در حوزه های مختلف هنری، اقدام به تولید آثار با موضوع شهدای حرم کردند، گفت: کاری که هنرمندان، شاعران و نقاشان ما انجام دادند، یکی از جلوه های بارزش این است که این حماسه شهادت را در بستر تاریخ ماندگار کردند. قدرت هنر و شعر اینگونه است. یعنی فرض کنید در پانصد سال یا هزار سال پیش، شاعری حادثه ای را در قالب شعر بیان می کند و به تصویر می کشد، این حادثه در بستر تاریخ ماندگار می شود. حادثه کربلا یکی از ویژگی هایش این است که در قالب شعر و هنر، در بستر تاریخ ماندگار شد و تا قیامت هم ماندگار خواهد بود.

 

وی در پایان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این سوگواره ملی، اظهار کرد: من واقعاً از همه دست اندرکاران این همایش بزرگ و سوگواره عظیم، بویژه بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام که نقش اصلی را بر عهده داشت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شبکه یک سیما، حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه آفرینش های فرهنگی هنری آستان قدس رضوی و همه هنرمندان عزیزی که آثار فاخر خود را برای این سوگواره ارسال کردند، تشکر و قدردانی می کنم. اِن شاءالله که خلق آثار فاخر، با همت همه هنرمندان و دلدادگان اهل بیت علیهم السلام، استمرار پیدا کند.

 

شایان ذکر است، از نقاط مختلف کشورمان ۴۶۵ اثر هنری به دبیرخانه سوگواره ملی شعر "رواق سرخ" ارسال شد که ۲۰۰ اثر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته و در نهایت ۱۰ اثر به عنوان آثار برگزیده این سوگواره انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

در آیین اختتامیه، علاوه بر معرفی و تجلیل از برگزیدگان، از کتاب شعر "رواق سرخ" شامل گزیده اشعار با موضوع شهدای حرم مطهر، رونمایی شد. همچنین شاعران برگزیده ملی و استانی همچون محمدکاظم کاظمی، محمدجواد شرافت و سیده اعظم حسینی شعرخوانی کردند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت