سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 201197
تاریخ انتشار: 1401/09/09
در هشتمین جلسه از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، عنوان شد؛
تاکید حجت الاسلام والمسلمین دکترکلانتری بر تکریم هرچه بیشتر زائران و مجاوران حرم مطهر/ تجلیل از پرستاران و پرسنل دارالشفاء آستان مقدس

HyperLink

امروز چهارشنبه، ۹ آذر ۱۴۰۱، جلسه هشتم از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در این نشست، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها، گفت: این بانوی بزرگ اسلام، اسوه صبر، جهاد تبیین و پیام آور خون شهداء کربلا بود. اِن شاءالله خداوند متعال به برکت میلاد با سعادت عقیلة النساء، عیدی همه مسلمین را فرج امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.

 

وی در ادامه با گرامی داشت یاد شهدای حرم مطهر گفت: این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) تسلیت عرض می کنیم. در حقیقت، این شهداء، برگزیدگان امت و در این مکان مقدس میهمان امام زمان(عج) و حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام بودندکه متاسفانه به دست شقی ترین انسان های زمان به شهادت رسیدند. تمام سیزده شهیدی که در حرم مطهر به شهادت رسیدند همگی برگزیده هستند. خداوند بندگان خالص خود را از سرتاسر هستی در کنار مضجع شریف سیدالسادات الاعاظم جمع کرد و در یک نقطه پاک و مطهر خون این ها بر زمین جاری شد. امیدواریم ارواح مطهر این شهداء با شهدای کربلا محشور شود و اِن شاءالله خداوند به احسن وجه، انتقام خون این شهدای مظلوم را از بانیان این ظلم بزرگ بگیرد.

 

تولیت حرم مطهر در ادامه به روایتی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، پیرامون الگوی اسلامی مدیریت زمان در زندگی اشاره کرد و گفت: این امام همام می فرماید: «اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَات...»

وی ادامه داد: «اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات» تلاش كنيد كه فرصت های خود را به چهار بخش تقسیم کنید، یعنی بیست و چهار ساعت شبانه روز را به چهار قسمت تقسیم کنید «سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ» ساعتي براي مناجات با خدا، یعنی یک بخش از وقت اصلی ما باید صرف عبادت، مناجات و راز و نیاز با پروردگار هستی باشد و منتظر نباشیم مناسبت خاصی مثل ماه رمضان بیاید تا با خدا راز و نیاز کنیم؛ هر روز یک چهارم از وقت انسان باید مخصوص مناجات با پروردگار باشد و دقت داشته باشیم اگر وقت کمتر می گذاریم این را باید به حدنصاب برسانیم به طور مثال اگر نماز ما پنج دقیقه طول می کشد باید تلاش کنیم زمان آن را افزایش دهیم و تلاوت قرآن و دعا و ذکر را به هیچ وجه ترک نکنیم. این برنامه را امام معصوم می فرمایند و نیاز حقیقی همه انسان ها است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح دومین بخش گفت: «وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ»  یک بخش از وقتمان را باید برای مسئله معاش و کار و کسب درآمد و اداره زندگی که از واجبات است اختصاص دهیم. خداوند به شدت انسان را از اینکه کسل، تنبل و بیکار باشد و وقتش را به بطالت بگذراند نهی می کند.

وی ادامه داد: «وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ» بخش سوم وقت برای همنشینی با برادران و خواهران است. «وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ» همنشینی با افراد مورد اعتماد که ایرادهایتان را به شما متذکر می شوند. چراکه همنشینی با این انسان ها سبب رشد و رسیدن به کمال است. برادرانی که هم عیب و ایرادها را به شما هدیه می کنند و هم قلباً با شما یک رنگ هستند. «يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ» یعنی نه تنها در ظاهر بلکه در دل هم دوست شما هستند. دوستان ظاهر متاسفانه زیاد هستند که جلوی انسان یک حرف را می زنند و رویشان را که بر می گردانند صد و هشتاد درجه حرفشان بر می گردد و ضد آن را مطرح می کنند. با برادران و افراد مورد وثوقی همنشینی کنید که این دو ویژگی را داشته باشند؛ قلبشان نسبت به شما صاف و یک رنگ باشد و ضمناً برادانه و خواهرانه عیب های شما را اهداء کنند. « رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي ». عبارت « أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي » با واژه «تنقیص» که ویژگی افراد غیبت کننده است، فرق می کند. تنقیص یعنی تلاش برای اینکه به یک فرد، نقص، خدشه و ایرادی وارد شود که از چشم بیافتد؛ نه اینکه با مهربانی، عشق ورزی، محبت و دوستی تلاش شود که عیب او برطرف شود.

 

تولیت حرم مطهر در توضیح بخش چهارم مدیریت زمان، اظهار کرد: « وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ » و بخش چهارم از وقتتان را باید برای خلوت ها و لذات حلال خودتان قرار دهید.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری تصریح کرد: این روایت همه ابعاد زندگی را در بر می گیرد: مناجات به خدا، کار برای تامین معشیت زندگی، ارتباط با بندگان خدا و لذت های حلال. این موارد نیازهای بشر است که امام معصوم به این صورت بیان می فرمایند.

وی ادامه داد: در مورد این روایت باید دانشمندان و متخصصان روانشناس ده ها کتاب و مقاله بنویسند، از عجایب است که آیا می شود گفت یکی از این چهار مورد، رمز موفقیت در بقیه است؟ بله، امام معصوم بعد از توصیه به خلوت ها و لذات حلال می فرماید «وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ» با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد. اسلام ناب، نه تنها لذت های حلال را منع و سرکوب نکرده، بلکه جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته است. یعنی اگر این کار را انجام دادید هم حوزه مناجات با خدا درست می شود، هم مسئله معشیت و هم همنشینی با ابرار و برادران.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیام اصلی این روایت را نظم در همه کارها دانست و گفت: بعضی ها خیلی سختشان است که بخواهند منظم باشند در حالیکه این خواسته اسلام و اهل بیت علیهم السلام از ما است. اگر نظم باشد انسان می تواند به سوی خدا حرکت کند و اگر نباشد این امر میسر نمی باشد. پیام اصلی این روایت تقسیم بندی اوقات بیست و چهار ساعت به نحو احسن و بر اساس نظم حرکت کردن است.

وی با تاکید بر اهمیت نظم در زندگی گفت: «اُوصيكُما وَ جَميعَ وَلَدى وَ اَهْلى وَ مَنْ بَلَغَه كِتابى بِتَقْوَى اللّهِ وَ نَظْمِ أَمرِكُمْ» نظم آنقدر مهم است که امام علی(ع) در آخرین ساعت های عمر شریف شان در بستر شهادت، فرزندان بزرگوارشان امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) را به نظم سفارش کرده و می فرمایند: «شما را به تقوای الهی و نظم در کارهایتان توصیه می کنم».

تولیت حرم مطهر در ادامه خادمان حرم مطهر را به نظم هرچه بیشتر در مسئولیت ها و تکریم هرچه بهتر زائران و مجاوران حرم مطهر توصیه و اظهار کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اینجا در واقع سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است، با معنویتی خاص و کم نظیر و زائرانی بسیار از اقصی نقاط کشور و جهان، لذا همه ما که به کسوت خادمی حضرت مفتخر هستیم،  باید با اخلاق حسنه و تکریم و خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به زائران گرانقدر، فضایی فراهم کنیم تا دل های زوّار هرچه بیشتر به نور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، منور شود.

 

لازم به ذکر است در پایان این نشست، به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها و بزرگداشت روز پرستار، تولیت حرم مطهر با اهدای لوح تقدیر، از پرسنل و پرستاران دارالشفای حرم مطهر، تجلیل کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت