سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 1075
تاریخ انتشار:
گلدسته ها



ساختار كنوني


آستان مبارک دو گلدسته در شمال و جنوب ایوان دارد که ساختمان آن بتن آرمه می باشد. به منظور زیبایی بیشتر این بارگاه شریف و پخش صوت ملکوتی قرآن و اذان تا اقصی نقاط شهر و قرینه سازی دو طرف ایوان حرم مطهّر، ساختمان گلدسته جنوبی طراحی و اجرا گردید. عملیات کاشی کاری این گلدسته با استفاده از رنـــــگهای طبیعــــی بــــــه طرز زیبا توسط کارگاه معرق کاری آستان مقدّس انجام شده است.                                     
اگر چه این گلدسته با گلدسته شمالی همانند است اما با کمی دقت نظر متوجه می شویم گلدسته شمالی به اسماء الله مزین گردیده در حالی که بر گلدسته جدید اسامی ائمّه اطهار و القاب ایشان با ظرافت خاص نقش بسته است که این مهم توسط تولیت آستان مبارک طراحی شده است. 
 



سر گلدسته حدوداً سه تن وزن دارد. اسکلت آن فلزی و با چوب و مس روکش شده است. این گلدسته از هشت ترک تشکیل که در هر ترک آن اسماء الله با قلمکاری و مینا کاری تزئین گردیده است. بالای ستون ها مقرنس و جــان پناه اطراف گلدسته از نرده چوبی با طرح گره 6 بند ساخته شده است.                                                                                                                                                          

ارتفاع گلدسته تا زیر اتاق مؤذن 20.40 متر، با اتاق مؤذه 23.20 متر قطر پائین 2.2 متر قطر بالا 2.35 متر ارتفاع سر گلدسته 3.65 متر می باشد.


 

 


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت