سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 100472
تاریخ انتشار: 1400/06/28
در دیدار دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس عنوان شد،
تاکید تولیت حرم مطهر بر نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

HyperLink

حجت الاسلام علی کرم عباسی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت جدید این بارگاه منور دیدار و گفتگو کرد.   

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری در این دیدار با اشاره به برخی آیات قرآنی در مورد امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: در مورد این دو واجب الهی، روایات بسیار و آیات مختلفی ذکر شده است. خداوند در آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل عمران، می فرمایند: وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ یعنی باید از میان شما گروهی باشند که مردم را به نیکی فراخوانند و آنان را به کار پسندیده وادارند و از کار زشت و نکوهیده نهی کنند، اینانند که نیکبخت خواهند بود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، آنطور که شایسته است انقلابی عمل نشده تا این فرهنگ به عنوان يك فريضه الهي به متن جامعه برود و آن را متحول کند. خيلي جاها مسئولین از اين مساله با ترس و لرز رد شده اند، اين يك ايراد بزرگ است. با اینکه در قانون اساسي چند اصل راجع به امر به معروف و نهي از منكر داريم، متاسفانه این موضوع به حاشیه رفته و از طرف دیگر، شيوه كار هم متاسفانه بروز رساني نشده است و متناسب با زمان خودمان اقدام قابل توجهی نكرده ایم.

 

تولیت حرم مطهر با اشاره به اینکه این فریضه الهی وظیفه همگان است، بیان کرد: برخی تصور می کنند چون ستاد امر به معروف و نهی از منکر، متولی اصلی این فریضه است، این امر واجب از گردن سایر سازمان ها و نهادها ساقط می شود. درصورتیکه اینچنین نیست و اين فریضه، تكليف همگاني و يك واجب مانند نماز است. ستاد، كار ستادي ميكند و كار آن هدايت و راهبري كلان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز تاسف از بدحجابی و رعایت نکردن حدود شرعی در برخی ادارات و دانشگاه ها، علی­رغم وجود قوانین و آیین نامه های مختلف در این زمینه، گفت: يك رصد دقيق همه جانبه بايد بشود و تذكر داده شود، وقتي كه مسئولی نمي تواند کنترل كند، بايد عزل شود، چون قوانين شرع مقدس اسلام را رعايت نكرده است. همان طور که كلاس درس قانون دارد، رفتار، انضباط و پوشش هم قانون دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری ادامه داد: به نظرم می رسد ستاد امر به معروف، يكي از كارهايش اين است كه  اولا همه دستگاه ها را بايد با دقت تمام و كارشناسانه رصد كند، ايرادهايي كه دارند مشخص شود، ممكن است لازم باشد شما با رئيس و عوامل دست اندركار صحبت كنيد، بعد كه توجيه شدند، بايد ارزيابي شوند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر لزوم گسترش فعالیت های فرهنگی مساجد گفت: انقلاب از همين مساجد شروع شد. مساجد ما قبل از پيروزي انقلاب و در دوره ي خفقان موفق شدند بزرگترين انقلاب مردمي جهان را بوجود آورند. همين مساجد شيراز قبلا خودشان يك پايگاه بودند و هم اکنون نیز می توانند با بسط و گسترش فعالیت های فرهنگی خود سهم مهمی در گسترش فرهنگ دینی بین اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان ایفا کنند.

 

وی افزود: همه فكر مي كنند همه چيز در فضاي مجازي هست، سايت و كانال درست كرده اند، اما مگر چنددرصد از مردم ما وقت دارند به فضاي مجازي بروند. خيلي تعجب مي كنم، متاسفانه دوستان، فضای واقعی را رها کرده اند و همه مي گويند فضاي مجازي. البته فضاي مجازي از جهاتي خيلي اهميت دارد؛ به لحاظ انعكاس اخبارجهاني، براي تجارت هم مي تواند خيلي كارساز باشد و ما بايد در آن حضور پررنگ داشته باشیم اما نه به قيمت رها كردن كار اصلي. مگر می شود كه بگوییم چون مراسم روضه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) درفضاي مجازي است، پس دیگر مراسم آن را به صورت حضوری برگزار نکنیم.

 

تولیت حرم مطهر گفت: بايد با گسترش و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، فضاي عمومي را به سمتی ببریم كه گناه كردن سخت باشد، اين بهترين کار است. حضرت آقا از فرهنگ به هوايي كه همه در آن تنفس مي كنند تعبير كرده اند، چه بخواهیم و چه نخواهیم اگر هوا سالم باشد تنفس سالم و اگر هوا آلوده باشد تنفس آلوده می کنیم. در حوزه ي واجبات و شرعيات نیز دقيقا همين است، باید فضا به گونه اي ساخته شود كه سرشار از پيام هاي اخلاقي و معنوي و در راستاي ترويج شعائر اسلامي باشد. اِن شاءالله با همت بلند و تلاش گسترده، خداوند توفيق بدهد كه در این راستا، گام هاي اساسي برداريم.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت