سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 26966
تاریخ انتشار: 1396/06/29
در دیدار اعضای هیئت امنای بازار های اصلی و عمده شهر شیراز عنوان شد؛
حضرت آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب: خداوند همیشه در بین همه ی اصناف جامعه ی بشر حجت دارد و الان هم بازار از این حجت های الهی خالی نیست / پیوند روحانیت و بازار ناگسستنی است



تولیت معظم آستان مقدس احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام) در دیدار با اعضای هیئت امنای بازار های اصلی و عمده شهر شیراز اظهار داشتند: بازاریان از نسل قبل از بابت خدمات ارزشمندی که داشتند و دست پرورده ی علمای بزرگ این شهر و این استان بودند تا به امروز خاطره ی آن ها حقیقتا برای ما و دیگر برادران بزرگوار روحانیت مسرت بخش است و باید توجه داشته باشید که این سابقه درخشان امانت بزرگ الهی است که به دست شما سپرده شده است.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)، حضرت آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب در دیدار با بازاریان و ارکان بازارهای وکیل، روح الله، حضرتی و ... عنوان کردند: شهرت و آوازه ی عظمت علمی، معنوی و بینش سیاسی - اجتماعی علمای بزرگ ما  از مرزهای این استان بیرون رفته بلکه در مواردی حتی از کشور اسلامی ما میهن عزیز ایران هم فراتر رفته است، به عنوان مثال مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی شیرازی چهره ی بسیار موجه و جامع الاطراف بودند با آن اقبال و جوششی که حقیقتاً مردم فهیم شیراز نسبت به ایشان داشتند، آن جاذبه ی روحانی و کسی که هیئت های مذهبی را ساماندهی کرد و شخصیت های برجسته ای را در همه جا خصوصاً در بین اصناف و بازار پرورش داد. یکی دیگر از این بزرگان که مرتب به ذهن من می آید مرحوم حاج معقولاتی هست و هم ردیف ایشان زیاد است. خب این ها را شخصیت های بزرگی همچون مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ بهاءالدین محلاتی پرورش دادند و به آن مراتب رساندند؛ واقعاً یک انسان برجسته و چهره با عظمتی بودند، اکنون اما از جنبه های علمی ایشان بیشتر بحث می شود و در مراتب علمی ایشان و مقاماتی که ایشان داشتند شکی نیست، اما بنده از جنبه های معنوی و روحانی ایشان و هم از لحاظ بحث های مبارزاتی که در عرصه ی انقلاب اسلامی که واقعاً نقش کم نظیری را در پیشبرد اهداف انقلاب ایفا کردند خاطراتی دارم و از نمونه های شاخص دیگر می توان به مرحوم آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، اشاره کرد که نوعاً شما عزیزان آشنا هستید و نقش بی بدیل ایشان و دیگر علما را هم مستحضر هستید.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: ما علمای بزرگی داشتیم که شاید مردم زمان حال، زیاد آن ها را نشناسند ولی واقعا چهره های برجسته ای بودند. مرحوم آیت الله سید محمود علوی، مرحوم آیت الله سید حسین یزدی، مرحوم آیت الله سید جعفر طاهری، مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم تقیه. و شخصیت های علمی بزرگ دیگر ، هیچگاه این بزرگان را فراموش نمی کنیم و در اعصار و اذهان ماندگارند. بحمدالله خداوند همیشه در بین همه ی اصناف جامعه ی بشر حجت دارد و الان هم بازار از این حجت های الهی خالی نیست.

قائم مقام جامعه روحانیت شیراز افزودند: این را یادآور می شوم که مسئولین ما، خود ما و همه باید قدر اصناف و بازاریان و اهل معامله و اهل تجارت و کسانی که در روایت «حبیب الله» هستند را بدانیم. لقب بزرگی است؛ حبیب الله بودن چیز کمی نیست. که این به لحاظ همان تبعیتشان نسبت به آن حبیب الله اصلی و خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) است. حضرت امیر المومنین(ع) در نامه به مالک اشتر سفارشات و بیاناتی به آن عظمت را در خصوص کسبه و اهل تجارت و بازاریان می فرمایند. لذا ندای آن حضرت همچنان تا دامنه ی قیامت به گوش ما باید باشد که در بازار می ایستادند و می فرمودند: أيّها الناسُ، تَجَهَّزوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ، فقد نُودِيَ فيكُم بالرَّحيلِ. (اى مردم! خدايتان رحمت كند! آماده و مجهز شويد، كه بانگ رحيل و کوچ در ميان شما سر داده اند).

تولیت معظم آستان مقدس احمدبن موسی(ع) در ادامه اظهار داشتند: در مورد نکته ی مربوط به درب بازار، دربی که از صحن مطهر احمدی (صحن قدیم) به بازار شاهچراغ(ع) راه دارد ، طبق مصوبات جلسه دوم هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در تاریخ 24 / 1/ 93 که دومین جلسه هیئت امنا با امضای 9 نفرکه نام های ایشان موجود است و صورت جلسه گردیده است. این جلسه 9 مصوبه دارد. یک مصوبه اش این است ، (نه بنده پیشنهاد دادم این را، نه نسبت به این موضوع اصرار داشته باشم ) ولی در هیئت امنای آستان مقدّس مصوّب شده که مصوبه شماره یک این است :

بسته شدن درب ورودی بازار شمالی به صحن مطهر، با توجّه به مسائل امنیتی و اهمیت حفظ شئونات آستان مقدّس و سایر مصوّبات دیگر... که با امضای هیئت امناء آمده است .(این مخصوص بازار شاهچراغ(ع) است).


 ایشان تصریح کردند: اما مطلب مربوط به آن درب بست حضرت احمد بن موسی (ع) مسأله مهمی است و آن مطلبی است که بنده در طی این 3 سال کوچکترین نفی یا اثباتی راجع به آن نداشتم. اما باز هم عرض می کنم که این مربوط به تولیت نیست، آقایانی که مسائل امنیتی را دنبال می کنند خودشان می دانند، ما راجع به باز بودن یا بسته بودن هیچ یک از این درب ها دخیل نبوده ایم و الآن هم نیستیم و این درب را زمانی بستند که در تهران حمله گروه تروریستی تکفیری داعش شد که درب به مسیر اصلی هم بسته شد. بحث همان است؛ مسائل امنیتی. گفتیم هرجوری که شورای تامین گفت همانطور عمل بشود، چون اگر بنده بگویم حتماً درب را بازکنید بعد می گویند ایشان گفته و این هم پیامدش. اگر هم بگویم حتماً ببندید این مسائلی که حالا پیش آمده و موجب اعتراض بازاریان گرامی شده است، به همین دلیل بنده در این زمینه نه اثباتی داشتم که درب را ببندید و نه نفی نمودم که نخیر درب را نبندید و مسئولان محترم شورای تامین استان تصمیم گرفتتند و طبق همان عمل شد.

حضرت آیت الله دستغیب با ارائه راهکاری برای حل مسائل و مشکلات بازاریان، فرمودند: شما نامه ای از طرف اهالی محترم و کسبه بازار به عنوان هیئت امنای بازار به بنده مرقوم نمائید و دلیلتان را نیز بیان کنید و امضا هم بشود که ما این درخواست را داریم و ضمناً عرض کردم هیچوقت نیامدند از من بپرسند که این را مصوب بکنیم یا نه، خودشان تصویب کردند. البته روی نیت خیری که داشتند برای اینکه مبادا اتفاقی بیفتد و ضمنا همانطور که درب های دیگر تامین امنیت می شود و ما خودمان هم همکاری می کنیم، این درب نیز باز بشود و در عوض مامورینی برای امنیت آن تامین بشود، بنده ممانعتی که ندارم بلکه موافقت هم می کنم.

حضرت آیت الله دستغیب با بیان آیه کریمه « وَ لاَ تَقْفُ‌ مَا لَيْسَ‌ لَکَ‌ بِهِ‌ عِلْمٌ‌ إِنَ‌ السَّمْعَ‌ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُ‌ أُولئِکَ‌ کَانَ‌ عَنْهُ‌ مَسْئُولاً»(از آنچه به آن آگاهی و علم نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.)


ایشان فرمودند: عرض من این است که همه ی آن هایی که پشت سر بنده اگر صحبتی کردند که البته الآن اینجا نیستند، اِن شاءالله استغفار کنند به خاطر اینکه مربوط به بنده نیست این قضیه. شاکی هستیم به لحاظ آن برخورد های غلط. پس بنابراین ایشان هم پیش خدا مسئول هستند و هم اینکه از لحاظ عرفی و جنبه های حقوقی اگر ما بخواهیم پیگیری داشته باشیم و شاکی بشویم حق داریم، این چیزی که ما از روز اول گفتیم این مصوبه است. من گفتم نفی و یا اثبات ندارم، هیچ وقت بنده خدای نکرده به عنوان یک روحانی و فردی از افراد که در این لباس مقدّس هستند، نمی آیم خودم را رو در روی کسانی قرار بدهم که به آن ها هم معتقدم؛ بازار نمی تواند از روحانیت جدا باشد و این پیوند ناگسستنی است. پس اینطور نیست که ما گفته باشیم. حقیقتا عین واقعیت، حتی بسته شدن درب را هم به بنده نگفتند. شورای تامین این را تصویب کرده است.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کردند: ماجرایی داشتیم برای بستن درب مسجد عتیق. مسجد جامع عتیق جایی بوده که شهید آیت الله دستغیب آن جا اقامه جمعه و جماعت و افاضه فیض داشتند، آمدند به من می گویند که چرا شما درب مسجد را بستید؟ عرض کردم خب بنده امکان ندارد بگویم درب مسجد را ببندید(خب این چه حرفی است که می زنید!؟) شورای تامین تصویب کرده در آن اوضاع داعش و آن بحث ها درب بسته شد، نه اینکه درب مسجد هم به طور کلی بسته بشود، گفتند از آن درب دیگر تردد کنید. بنابراین اینطور نیست. بنده همین الان موافقم این درب ها همه اش باز باشود. اما یک نکته دارد و آن این که اگر فردا خدای نکرده در این جو و شرایط مساله ای پیش آمد پاسخگو چه کسی است؟

ایشان در ادامه خطاب به اعضای هیئت امنای بازار های اصلی و عمده اظهار داشتند: شما (یا هرکدام از آقایان) از طرف من وکیل هستید به فرمانداری و مسئول شورای تامین بگویید ما جلسه ای داشتیم و ایشان گفت که از نظر بنده (تولیت) هیچ مانعی نیست الّا این که شما بر آن مصوبه ای که کردید از راه دیگری چاره کنید. یعنی نیرو بگذارید و برنامه ریزی کنید که این در باز بشود و امنیت آنجا را تامین کنند .

تولیت معظم آستان مقدس احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام) در پایان گفتند: شماها اینجا هر موقع خواستید تشریف بیاورید ، همه ی شما دوستان ما هستید، همه عزیز و محترمید اینجا هم جای همه ی شماست. همانطور که ما اگر بازار بیاییم اینطور نیست که کسی مانع ما بشود. عاشورا آمدیم و چقدر بهره گرفتیم. من توفیقی داشتم روز عاشورای سال گذشته برادر عزیز ما آقای حاج طالبی دعوتی کردند آمدیم بازار، توفیقی حاصل شد در مجلس عزای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام )شرکت داشتم و چقدر این جلسه ساده و بی ریا و با صفا بود.

بنده از همه متشکرم،  امروز و این ساعت یکی از بهترین روزها و بهترین ساعات عمر من محسوب می شود. اِن شاءالله موفق و موید باشید.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت