سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221973
تاریخ انتشار: 1403/01/01
تولیت حرم مطهر: در هر جایگاه، شغل، پست و موقعیتی که هستیم، در حال تمرین بندگی خدا باشیم و اقداماتمان همه برای خدا باشد

HyperLink

آیین تحویل سال ۱۴۰۳ در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با حضور گسترده زائران و مجاروان، در صحن و سرای این بارگاه منور برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر، در این مراسم ضمن خیر مقدم به زائران این بارگاه منور که از اقصی نقاط کشور به حرم امین ولایت مشرف شده اند و عرض تبریک به مناسبت آغاز سال نو گفت: در این فرصت، سه نکته را تقدیم حضور شما میکنم؛ اول، اهمیت مکانی است که اکنون در آن حضور داریم. در لحظات پایانی سال ۱۴۰۲ و آغاز سال جدید شمسی، در کنار مرقد مطهر و ملکوتی حضرت سید السادات الأعاظم احمدبن موسی(ع) و حضرت محمدبن موسی الکاظم(ع) هستیم. این مکان مقدس در حقیقت، یکی از حرمهای مطهر اهلبیت عصمت و طهارت(ع) است و ما در چنین لحظاتی در حریم اهل‌بیت علیهم السلام دور هم جمع شدهایم تا سال نو را آغاز کنیم.

 

وی ادامه داد:  اینجا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب(مدظله العالی)، سومین حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در ایران اسلامی است. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره نور می‌فرمایند: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ)، یعنی «[این نور] در خانه هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند».  یک جایگاه مهم و یکی از مصادیق این خانههایِ برافراشته شده و سراسر نور،  و ستارههای روی زمین، همین مکانی است که ما برای آغاز سال جدید در آن حضور پیدا کردهایم. این یک ارزش بزرگ و یک توفیق الهی است که باید خداوند بزرگ را بابت آن شکرگزار باشیم.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام گفت: نکته دوم، در خصوص این زمان و این لحظات است. شاید کم پیش آید و سالها سپری شود تا تحویل سال نو، با ماه مبارک رمضان، تقارن پیدا کند. ما در ماه ضیافت الله بر سر سفره مهمانی خدا، سال جدیدمان را آغاز میکنیم. این ماه، به قدری ارزشمند است که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) این ماه را «شهرالله» یعنی ماه خدا نامیدند. این ماه، هم مملو از برکت است و هم رحمت واسعه الهی و هم، مملو از مغفرت و بخشش گناهان است؛ لذا پیامبر اکرم(ص) میفرماید این ماه افضل ماهها است؛ « أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله » (بحارالأنوار ج ۹۳، ص ۳۵)، «ای مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است، ماهی که در نزد خدا برترین ماه هاست، روزهایش برترین روزها، شب هایش برترین شب ها و ساعاتش برترین ساعات است. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند.».

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه همه‌ی ماهها، ماه خدا، همه روزها از آنِ خدا و لحظه لحظه زندگی انسان، متعلق به خدای بزرگ است، گفت: اما اهمیت این ماه به قدری است که رسول اکرم(ص) این ماه را، افضل ماههای خداوند معرفی میکند. در این ماه، به مهمانی خداوند دعوت شدهاید و خود او شما را دعوت کرده است. خداوند متعال، بنده مؤمنِ خود را، به این ماه سرتاسر رحمت و بخشش و برکت دعوت کرده است. موقعیتی که در آن قرار گرفتهایم، هم، مکان مقدسی است و هم، این ماه و لحظات در پیشگاه خداوند با فضیلت و با ارزش است. در این لحظات از خداوند می‌خواهیم، آنچه از عمر ما سپری شده است، آن سالها، ماهها، روزها و ساعاتی که به ما عمر و حیات عطا کرده است، به لطف و کرم خود، مملو از نور، مغفرت، برکت و رحمت خود قرار دهد. از خداوند میخواهیم، همانگونه که توفیق حضور در این مکان مقدس داشتیم و همانگونه که این لحظات ختم به خیر میشود، عمر ما نیز ختم بهخیر شود.

وی اضافه کرد: عاقبت به خیری، یکی از دعاهای اصلی، برای انسان مؤمن است. یعنی آن لحظهای که پرونده حیات انسان بسته میشود و سهمیه تعیین شدهاش به اتمام میرسد، با ارزشترین چیزی که نصیب انسان میشود، این است که پایان کارنامه عمر چندین سالهاش، نمره قبولی باشد. همانگونه که در پایان آزمونی که با موفقیت سپری شده و نمره قبولی دریافت کردهایم، شادمانیم، پایان همه عمر انسان، تبدیل به یک نمره قبولی در پیشگاه خداوند باشد که شیرینتر از آن متصور نیست. دعایمان این باشد: « اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً»، «خدایا آخر و عاقبت ما را ختم به خیر کن».

 

دکتر کلانتری گفت: نکته دیگری که باید متوجه باشیم، این است که با خدای خود عهد ببندیم اکنون که دگر بار توفیق پیدا کردیم در این ماه مبارک در پیشگاه خداوند حاضر شویم و بر سر سفره ضیافتالله حضور پیدا کنیم، و خداوند عمر ما را تجدید کرد تا حیاتمان ادامه یابد، از او بخواهیم تا عمر آینده ما نیز، متعلق به خودش و برای خودش باشد. هم عمل، هم گفتار، هم فکر و هم آنچه در قلب و ذهن ما عبور میکند، رنگ الهی داشته باشد و برای خدا باشد. در پیشگاه خداوند بزرگ عهد ببندیم که بنده مخلصی برای خدا باشیم. ماه رمضان، ماه تمرین بندگی است و ما با این ماه مبارک، سال خود را آغاز میکنیم. از خداوند میخواهیم در طول سال، در هر جایگاه، شغل، پست و موقعیتی که هستیم، در حال تمرین بندگی خدا باشیم. هم زبانمان، هم نیتمان، هم قدمها و هم اقداماتمان همه برای خدا باشد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت