سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221961
تاریخ انتشار: 1402/12/16
در هفدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: رهبر معظم انقلاب، هر روز صبح در کنار سلام به ائمه معصومین(ع)، به حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع)، عرض سلام دارند

HyperLink

امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، هفدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در شبستان امام خمینی(رحمه الله علیه) برگزار شد.    


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، گفت: در طول یک ماه گذشته، حرم مطهر میزبان دو رویداد بزرگ بود، نخستین مورد، چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها بود که در روزهای هجدهم و نوزدهم بهمن ماه با حضور بیش از 250 اندیشمند و استاد دانشگاه از سراسر کشور در آستان مقدس برگزار گردید و رویداد بزرگ دیگر،  همایش بین‌المللی «بزرگداشت شخصیت و تبیین آراء و آثار سیدعلیخان مدنی شیرازی» و رونمایی از سنگ مزار این علامه ذوالفنون در ۲۶ بهمن‌ماه‌ بود، که بحمدالله این دو رویداد بزرگ به لطف الهی به نحو احسن برگزار شدند و از تلاش‌ها و زحمات خدام و پرسنل حرم مطهر در بخش های مختلف که در برگزاری مطلوب این دو نشست مشارکت داشتند، سپاسگزارم.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در ادامه اظهار کرد؛ این هفته، خدمت مقام معظم رهبری(حفظهالله) مشرف شده و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت معظمٌ لَه، در محضر ایشان بودیم، بعد از اینکه درخواست خدام حرم مطهر برای دیدار با امام خامنه ای(مدظله العالی) را مطرح کردم، حضرت آقا فرمودند که «سلام مرا خدمت حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) برسانید، البته خودم هر روز صبح، خدمت حضرت، سلام تقدیم می‌کنم.». جایگاه این امامزاده جلیل القدر آنقدر ویژه و والاست، که حضرت آقا هر روز صبح در کنار سلام به ائمه معصومین(ع)، به حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع)، عرض سلام دارند. این نکته بسیار مهمی برای ما است، که به جایگاه خود به عنوان خادم سیدالسادات الاعاظم، بیشتر شناخت پیدا کنیم و شاکر آن به درگاه خداوند متعال باشیم.

 

وی ادامه داد: حقیقتاً این توفیق بزرگ خادمی امین ولایت را به دو صورت میتوان در پیشگاه الهی شکرگزاری کرد؛ یکی اینکه، به وظیفه خود در هر بخش و هر سمتی که هستیم، به خوبی و به نحو احسن عمل کنیم؛ یعنی سنگ تمام بگذاریم. البته در هرجا که مسؤولیتی داریم، باید چنین باشیم و با تمام وجود کار کنیم. به تقدیر شدن یا نشدن، و تشکر کردن، نباید اهمیت دهیم. انسان مؤمن، در قبال کاری که انجام می‌دهد، نباید انتظار تشکر داشته باشد، چون در حال انجام وظیفه و تکلیف است و مهم نیست کسی بفهمد یا نفهمد، مهم نیست کسی تشکر کند یا نکند، مهم نیست کسی که میبیند، حمل بر صحت کند یا نکند. کسیکه برای خدا کار میکند، نباید این مسائل، برای او اهمیتی داشته باشد. اما دلیل اینکه حتی در درون خودمان نباید انتظار تقدیر و تشکر داشته باشیم، این است که همه دنیا و مافی‌ها، موقت و از بین رفتنی است. « كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ» (سوره الرحمن، آیه۲۶) « هر که روی زمین است دستخوش مرگ و فناست.» همه فانی هستند، حتی پیامبران و بزرگترین انسانهای روی زمین، برگزیدگان خداوند، اولیای الهی و کسانیکه در پیشگاه خداوند، مقام و موقعیت ویژه داشتند، فانی هستند. « وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ» (سوره الرحمن، آیه۲۷) « و زنده‌یِ ابدی ذات خدای با جلال و عظمت توست.» کار خود را فقط برای خدا باید انجام دهیم، و تشکر و خوشایند و عدم خوشایند دیگران، اهمیتی برایمان نداشته باشد. « مَن کانَ للهِ کانَ اللهُ لَه» (بحار الأنوار، ج ‏۷۹، ص ۱۹۷)، «هر کس کارهایش برای خدا و رضای او باشد، خدا نیز برای او پشتیبان و تاییدکننده است.».

 

تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: روزی که در پیشگاه خداوند حاضر میشویم و هیچ یاور و ناصری جز خدا نداریم، در آنجا معامله سودمندی میکنیم. انسان عاقل باید دقت کند برای چه چیزی هزینه میکند. باید دقت داشته باشیم در هرکجا که هستیم، در کار خود، ممحَّض(خالص و محض شده) باشیم. بر اساس همین ایده، کسانی که در کار دیگران تجسس میکنند، در کار خود ممحّض نیستند و تخلف کرده‌اند و مرتکب گناه میشوند. به لحاظ ساختاری و محاسبات دنیا، این افراد، در هر کجا باشند، انسان موفقی نیستند. اگر این اشخاص در کار خود تمرکز، مطالعه و نوآوری میکردند، اوضاع آن‌ها بهتر از این بود. اما تجسس در کار دیگران و گفت و شنود و ریز شدن در امورات و زندگی دیگران، باعث میشود فضای کار هم خراب شود و کار معطل بماند. این امر باعث میشود دیگران نیز حساس شوند و چه بسا در صدد انتقام برآیند؛ لذا مشکلات از پی هم میآیند.

 

وی با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: این ماه مبارک یک فرصت مغتنم جهت خودسازی و تقرب به درگاه الهی است. امام علی(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص ۱۰۸۶)، «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید». باید کمال استفاده را از لحظه به لحظه این فرصتها کرد. این فرصت رمضان، یک دارایی، ذخیره و ثروت جدید در پیشگاه خداوند، و برای قیامت ما است.

این استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت گفتار سنجیده و درست در تعاملات اجتماعی گفت: حضرت رسول اکرم(صلی اللهعلیهوآلهوسلم) می‌فرماید: « يُعَذِّبُ اَللَّهُ اَللِّسَانَ بِعَذَابٍ لاَ يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ اَلْجَوَارِحِ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ عَذَّبْتَنِي بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً مِنَ اَلْجَوَارِحِ فَيُقَالُ لَهُ خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِكَ بِهَا اَلدَّمُ اَلْحَرَامُ وَ اُنْتُهِبَ بِهَا اَلْمَالُ اَلْحَرَامُ وَ اُنْتُهِكَ بِهَا اَلْفَرْجُ اَلْحَرَامُ وَ عِزَّتِي لَأُعَذِّبَنَّكَ بِعَذَابٍ لاَ أُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنْ جَوَارِحِكَ» (الوافي، ج۴، ص۴۵۳)، «خدا زبان را عذابى كند كه هيچ يك از اعضاء را آن عذاب نكرده باشد، زبان گويد: پروردگارا مرا عذابى نمودى كه چيز ديگر را چنان عذابى ننمودى‌؟ به او گفته شود تو يك جمله گفتى كه به مشارق و مغارب زمين رسيد و بهوسيله آن، خون محترم ريخته شد و مال محترم غارت شد و فرج محترم دريده شد، به عزت و جلالم سوگند تو را عذابى كنم كه هيچ يك از اعضاء ديگر را آن گونه عذاب نكرده باشم.».  گاهی یک جمله، خانوادهای را از هم میپاشاند. به ناحق، درگیری پیش میآید، زبانی که رها شده و مدیریت نشود، چنین است. نمیداند که چه آتشی برپا میکند. این زبانها تحت کنترل عقل نبوده و متوجه آثار و عواقب خودشان نیستند. گاه یک کبریت، خرمن بزرگی را که محصول یک سال زحمت دهها نفر است، میسوزاند و از بین میبرد. سیاری گناهان به اینجا برمیگردد؛ غیبتها، تجسسها، تهمتها و بسیاری زخم زبانها و مشکلات و چندین گناه کبیره در همین زبان نهفته است.

 

وی تصریح کرد: هیچیک از اعضای بدن، شاید نتواند به اندازه این زبان، خطا و گناه کبیره انجام دهد. گاهی یک حرف، چه مثبت و چه منفی با ما ارتباطی ندارد که بخواهیم آن را پیگیری کنیم، نه به زندگی مادی ما مرتبط است و نه به زندگی معنویمان. گاهی دیگران حرفی را میسازند و ما ناقل آن میشویم؛ همین ناقل بودن حرف دروغ دیگران، اشاعه گناه و از گناهان کبیره است.

دکتر کلانتری با ذکر این نکته که یکی از فرصتهای بیبدیلی که خداوند در ماه رمضان، در اختیارمان گذاشته، تمرین بندگی خدا است، گفت: تمرین بندگی این است که زبان، گوش، چشم، ذهن و قلب را مدیریت کنیم. یعنی در پیشگاه الهی، همه اعضا و جوارحمان را خاضع کنیم. فرصت مغتنم رمضان برای همین است. بهجای حرف بیهوده، بیشتر قرآن بخوانیم و دعا و مناجات داشته باشیم. بیشتر فکر کنیم و تمرین کنیم قلبمان را متمرکز کنیم، و حضور قلب در نماز را تمرین کنیم. گاهی این گوشیهای همراه، با استفاده نادرست، با ترویج شایعات و حرف‌های دروغ و باطل، به مراتب از گناه زبانی هم می‌توانند، عملکرد بدتری داشته باشند و فاجعه اخلاقی جدیدی در زندگی تکتک ما بهوجود آورند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان با اشاره به تشکیل شدن ستاد رمضان و نوروز در حرم مطهر، گفت: به میمنت هم‌زمانی بهار قرآن و طبیعت، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ویژه برنامه های متنوع و متعددی در این ایّام مبارک برای زوّار حرم مطهر تدارک دیده شده و تلاش بر این است که در هر زمانی که زائر مشرف می‌شود، بتواند از این برنامه ها بهرهمند گردد. اِن‌شاءالله خداوند متعال به همه‌ی ما خدام سیدالسادات الاعاظم توفیق دهد که با نیت خالص در محضر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خدمتگزار صادقی باشیم.

 

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، دکتر حبیب‌آگهی مدیرکل حراست آستان مقدس، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این اداره کل ارائه کرد.  همچنین در پایان، از دو خادم حرم مطهر، آقایان مهدی فلامک و مجید قربانی که از خدمت رسمی در حرم مطهر، بازنشسته شده اند، با اهدای لوح تقدیر و هدیه تبرکی، تجلیل شد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت