سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221927
تاریخ انتشار: 1402/11/19
دکتر مرزوقی: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادی‌خواه جهان را بیدار کردند/ اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند



دکتر رحمت‌الله مرزوقی، نویسنده، عضو هیأت علمی و استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، عصر روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، در دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، ضمن تبریک عید بزرگ مبعث رسول اکرم(صلوات الله عليه) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب اسلامی در راستای تحقق های آرمان های عید مبعث بود و انقلاب ما از مبنای عید مبعث نشأت گرفته و تقارن مبارک دهه‌ی فجر با عید مبعث، بسیار فرخنده است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، دکتر مرزوقی یاد و خاطره شهدای جبهه بین المللی مقاومت از یمن و عراق گرفته تا لبنان و فلسطین را گرامی داشت و گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادی خواه جهان را بیدار کردند، این جهاد تبیین در امتداد آرمان های انقلاب اسلامی بود و این حرکت در منطقه، در راستای جهانی شدن آرمان های انقلاب اسلامی است، که با همان مشی و آرمان و ایدئولوژی استکبارستیزی این انقلاب آغاز شده است.


استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هنرنمایی امام خمینی(رحمت الله علیه) و جانفشانی ملت بزرگ ایران شکل گرفت و مبتنی بر اندیشه سیاسی امام راحل(ره) بود که متکی به دو مولفه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است که در سیستم سیاسی جمهوری اسلامی متبلور شد. ما یک نهضت که مبتنی بر مبناها، آرمان ها و اندیشه های خودش است و یک سیستم به نام جمهوری اسلامی داریم که البته نیاز به بازنگری دارد همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، در دولت سازی نیاز به این داریم که فعالیت های بیشتری شکل بگیرد اما مبانی جاودان هستند.


این نویسنده با بیان اینکه ما بین دو مولفه نهضت انقلاب اسلامی و سیستم جمهوری اسلامی تفکیکی حتما قائل شویم، تاکید کرد: این موضوع می تواند در نگاه اساتید درس انقلاب اسلامی در تدریس هرچه بهتر راهگشا باشد. بُعد مقبولیت مردمی نظام نیز جنبه اسلامی دارد چراکه مردم مسلمان هستند یعنی وجه مشروعیت الهی حکومت جمهوری اسلامی از ابتدا و انتها اسلامی است، text  را باید در context مورد تحلیل قرار داد، ظرف و مظروف باید با هم تناسب داشته باشند، یعنی اگر مردم مسلمان نباشند، پذیرش مشروعیت الهی بلا وجه است.


وی با تاکید بر اینکه در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) عالی ترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی، مردم هستند، اضافه کرد: حضور مردم در نظام مردم اسلامی دینی، جنبه طریقیت، صرفا ندارد بلکه دارای موضوعیت است چراکه برخی اوقات بیان می شود که ما دموکراسی را به عنوان یک متد و روش درنظر می گیریم که کار به پیش برود در صورتی که در نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر اندیشه های امام(ره) و دیدگاه های سیاسی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مردم در متن و شکل و محتوا حضور دارند.


دکتر مرزوقی تصریح کرد: مردم مسلمان ایران هم «علت موجده» و هم «علت مبقیه» انقلاب هستند و در مسائل سال گذشته کشور(اغتشاشات ۱۴۰۱) که با یک جنگ تمام عیار رسانه ای بین المللی علیه نظام اسلامی که به پا شد، دشمنان خواستند هر دو مبنای انقلاب اسلامی یعنی رهبری و مقبولیت مردمی را زیر سوال ببرند. تلاش دشمنان برای دلسردی مردم بود. امیدواریم با عنایت خداوند متعال و حضور اساتید دانشگاه در عرصه جهاد تبیین، از این بحران عبور کنیم.

 

استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص انتخابات و نقش مجلس شورای اسلامی در کشور گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرموند که راه تحول، مجلس است. مجلس نیز یک محل تخصصی بوده و جای افراد متخصص است بنابراین جای کسی نیست که فاقد تجربه و مهارتی تخصصی باشد؛ مجلس در رأس امور است و ما باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم.


وی با تاکید بر حضور همه اقشار مردم در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: همه ما ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی رهبر معظم انقلاب را شنیدیم، ایشان فرمودند هر کس که صدا و کلام و توانمندی تاثیرگذاری دارد باید کمک کند که مردم وارد عرصه شوند و این موضوع، «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» است و باید همه بکوشیم تا در این صحنه انجام وظیفه کنیم.


عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، در ادامه ویژگی های استاد کارآمد درس انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: استاد کارآمد باید در حوزه مخاطب شناسی ماهر باشد و سعی کند مخاطب خود را بشناسد. استاد کار آمد زمان شناس بوده و باید زمانه را بشاند و نیازشناسی هم بداند، چون با دانشجویان جوان به عنوان متربیان، ارتباط خواهند داشت.

وی داشتن رویکرد شبهه شناسی را یکی دیگر از ویژگی های اساتید کارآمد عنوان کرد و افزود: در آموزش مفاهیم انقلاب اسلامی، رویکرد مبتنی بر تعلیم و تربیتِ توأمان باید مدنظر اساتید باشد. ما در مباحث تخصصی پیرامون معنی تعلیم می گوییم که به عنوان آموختن و انتقال مفاهیم است اما تربیت به معنی تغییر دادن بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها شناخته می شود. استاد درس انقلاب اسلامی نباید صرفا به انتقال مفاهیم بسنده کند و نتیجه موثری بر دانشجو و متربی خود نداشته باشد، چراکه باعث افزایش دست آوردها خواهد شد.


دکتر مرزوقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت از جنس عمل است، ادامه داد: ویژگی‌های مَنِشی و شخصیتی استاد بسیار مهم است و این شاخصه ها از توانایی مهارتی او نیز به نظر ما ارجح‌تر خواهد بود، شخصی که وارد عرصه تعلیم و تربیت می شود، باید عامِل باشد، چون ارزش ها را می‌خواهد تعلیم دهد.


وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ ویژگی برای یک استاد کارآمد ذکر شده است، خاطرنشان کرد: «اخلاص در عمل و قصد غربت» از جمله ویژگی های یک استاد کارآمد است چراکه اگر کار را برای رضایت پروردگار انجام دادیم، به نتیجه خواهد رسید، چون این نکته، وعده الهی است. کار آموزش در بستر اخلاقیات به پیش می رود و هر چقدر استاد به موازین اخلاقی بیشتر توجه کند، آموزش به بهترین شکل انجام خواهد شد. تمامی تحقیقات، این نکته را تایید می کند.

استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز در ادامه تعدادی دیگر از ویژگی‌های یک استاد کارآمد را برشمرد و گفت: «خوش خلقی و خوش رویی»، «آراستگی ظاهر»، «صداقت در گفتار»، «تواضع و فروتنی»، «اخلاق مداری»، «شوقِ آموختن»، «مسلط بودن به دانش تخصصی»، «تسلط به دانش و اطلاعات عمومی»، «استفاده بهینه از زمان»، «نظم» «شوخ طبعی» «احترام و تکریم متربیان»، «ایجاد بحث و گفتگو»، «پرسش‌گری»، «رعایت انصاف و عدالت در ارزشیابی‌ها»، «ساده گویی»، «شیوا گویی»، «استفاده از ادبیات»، «داشتن طرح درس»، «شروع مناسب»، «توزیع و تکلیف مکفی مطالب»، «شکیبایی در گوش دادن» و «استفاده از رویکرد پژوهش محوری»، از دیگر ویژگی های یک استاد کار آمد هستند که لازم است مدنظر قرار گیرند.

وی افزود: در کار تعلیم و تربیت، نقشِ مربی، هدایت‌گری است، بنابراین می توان دانشجو را به پژوهش و تفکر واداشت و این رویکرد تطبیقی می تواند باعث رشد شود. همچنین «عرضه نظام مند مباحث و گریز از پراکنده‌گویی»، رویکرد دیگری است که یک استاد کارآمد می تواند از آن بهره گیرد.

 

دکتر مرزوقی با بیان اینکه در درس انقلاب اسلامی می توان با برخورد کریمانه و تکریم دانشجویان، به بهترین شکل، مبانی انقلاب را تدریس کرد، گفت: بیان استدلال مباحث برای تدریس، ویژگی بسیار مهمی است و از بیانات هیجانی باید پرهیز کرد، همچنین به‌روز بودن اساتید، بسیار حائز اهمیت است.

«جمع بندی مناسب مطالب»، یکی دیگر از ویژگی هایی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند و لازم است مباحث انقلاب اسلامی را توصیف کنند تا نسل جدید بتواند به نحو عالی این درس را فرا گیرد. درس انقلاب اسلامی با باورهای افراد سر و کار دارد، بنابراین با دروس دیگر قابل مقایسه نیست، لذا باید اساتید با رعایت اصول اخلاقی، امر آموزش این درس مهم را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرند. «تحمل» و صبر نیمی از تعلیم و تربیت است و شکیبایی می‌تواند باعث پیشرفت آموزش شود، همچنین اساتید جهت کارآمدی هرچه بیشتر باید «اغماض و گذشت» و «کنترل خشم» را نیز مدنظر داشته باشند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت