سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221918
تاریخ انتشار: 1402/11/18
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: جمهوری اسلامی تاکنون ۲۰۰ قانون مرتبط با زنان و خانواده بر اساس دین اسلام تصویب کرده است، که این موجب افتخار این نظام است



دکتر نیّره قوی، عصر امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم (علیهماالسلام)، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۲۰۰  قانون مرتبط با زنان و خانواده بر اساس دین مبین اسلام تصویب کرده است، که این موجب افتخار این نظام است.  بنابراین نمی‌توان گفت قانون در این زمینه ها وجود ندارد، بلکه باید بر اجرای قوانین از سوی دستگاه‌های مختلف نظارت شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، وی با اشاره به نقش موثر زنان در جامعه، یادآور شد: امام خمینی(رحمت الله علیه) در نامه‌ای پس از تصویب حق رای زنان در سال ۱۳۴۱ از سوی محمد رضا پهلوی، اعلام کردند که زنان ایران بر اساس قانون و اسلام از حق رای برخوردار بودند، و این حق را پهلوی به آنها نداده است. در این نامه حضرت امام(ره) به این نکته اشاره شد که رضا شاه و سپس محمدرضا شاه، این حق را از آنها گرفتند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: هرچند امروز کمیّت و شمار زنان حاضر در مجلس شورای اسلامی موضوعیتی ندارد، اما هیچ عیبی هم ندارد که بانوان توانمند و شایسته به عنوان نماینده مردم به مجلس راه یابند.

دکتر قوی عنوان کرد: در زمان حاضر ۴۲ درصد از نمایندگان مجلس سوئد،  ۳۶ درصد مجلس فنلاند، ۳۶ درصد در هلند و ۲۵ درصد در استرالیا را زنان تشکیل می‌دهد، اما در آمریکا تنها ۱۴ درصد از سناتورها را زنان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که همین کشور بیشترین اظهارنظر را در مورد نمایندگان ایران می‌کند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع و نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر اهمیت انتخاب زنان به عنوان نماینده و وزیر تاکید کردند و امام خمینی(قدس سره) نیز زنان را رهبران خود خواندند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب «نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان» که نوشته خود ایشان و در باب قوانین و باید و نبایدهای پوشش در دانشگاه‌های جهان است، گفت: بسیاری از محدودیت‌های پوشش و خالکوبی برای دانشجویان در دانشگاه های سراسر جهان وجود دارد و این تنها مختص به ایران نیست. و چنین قوانینی برای اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها نیز در پارلمان های کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و اتحادیه عرب و دیگر نقاط جهان مصوب شده است.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: تدریس دروس عمومی مانند درس انقلاب اسلامی تنها در دانشگاه های ایران رایج نیست، بلکه دانشگاه های دنیا به طور میانگین ۳۶ واحد درس عمومی را به دانشجویان خود ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه دانشگاه استنفورد ۳۶ واحد عمومی مانند اندیشه‌های انسانی، باورها و خلاقیت، فرهنگ جهانی در قرن ۲۱، منطق اخلاق، جامعه جهانی، محیط زیست و قدرت فرهنگی نرم را به دانشجویان خود ارائه می‌کند.

 

وی ادامه داد: دانشگاه ماساچوست آمریکا ۳۴ واحد، دانشگاه کالیفرنیا ۴۵ واحد و دانشگاه علم و تکنولوژی ژاپن، ۵۴ واحد درس عمومی را در میان واحدهای درسی دانشجویان خود گنجانده‌اند. و البته دانشگاه‌های آمریکا بسیاری از واحدهای عمومی را با هدف آموزش فرهنگ آمریکایی در میان واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی خود قرار داده‌اند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت