سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221910
تاریخ انتشار: 1402/11/17
گزارش تصویری
نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، پیرامون چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها

HyperLink

امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲،  نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اصحاب رسانه پیرامون اهداف، موضوعات و ویژگی‌های چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور، در حرم مطهر برگزار شد.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این نشست خبری، ضمن تسلیت سالروز شهادت باب الحوائج، امام موسی کاظم علیه السلام و تبریک دهه خجسته فجر و ایام چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در آستانه چهاردهمین نشست سراسری اندیشمندان و استادان انقلاب اسلامیِ دانشگاههای سراسر کشور هستیم که در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام برگزار خواهد شد. این نشست علمی، اندیشهای و معرفتی، در روزهای هجدهم و نوزدهم بهمن ماه، با حضور حدود ۲۵۰ نفر از اساتید انقلاب اسلامی و اندیشمندان و نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی، به میزبانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، و مشارکت نهادهای مختلف از جمله؛ معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه ها، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می گردد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف اصلی از برگزاری این نشست؛ اولاً یک هماندیشی علمی و اندیشهای پیرامون «انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری» است که در ۱۱ اسفند ماه برگزار میشود و ثانیاً «تحلیل و بررسی مسائل و رویدادهای منطقه»، یعنی بحث غزه، طوفان الأقصی و درگیریهای مختلفی است که این روزها در منطقه خاورمیانه شاهد آن هستیم. دو موضوع محوری این همایش، یعنی هم انتخابات و هم مسائلی که  از مهر ۱۴۰۲ تاکنون در منطقه در حال رخ دادن است، هر دو از مسائل مهم هستند. به عقیده بنده هر دو مسأله بر روی یکدیگر تأثیر و تأثّر متقابل دارند. هم مسأله انتخابات مجلس و خبرگان رهبری بر روی مسائل منطقه غرب آسیا و محور مقاومت تأثیرگذار است، و هم مسائلی که در منطقه غرب آسیا و در محور مقاومت در حال انجام است بر انتخابات پیشرو مؤثر می‌باشد. لذا بارها و بارها از زبان مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) اهمیت این انتخابات را شنیدهایم. حقیقتاً امر مهمی است و در شرایط خاص منطقه و شرایطی که رژیم صهیونیستی بهوجود آورده است، مسأله انتخابات در کشور ما بسیار حائز اهمیت است و قدرت ملی ما و آیندۀ تأثیرگذاری نظام جمهوری اسلامی در منطقه و پیشرفت و اعتلای انقلاب اسلامی در آینده تا اندازه زیادی در گرو برگزاری یک انتخابات با شکوه و همهجانبه است. لذا رهبر معظم انقلاب شاید بیش از پنج بار در طول ماههای گذشته، بر مسأله انتخابات تأکید داشتهاند. ایشان همچنین بر روی مسائل غزه، فلسطین و منطقه نیز تأکید داشتهاند. همه این مباحث در این نشست علمی، مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد. این نشست، یکی از نشستهای علمی و درجه یک دانشگاههای کشور است که برای دومین بار به میزبانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) برگزار می‌شود. امید است مباحث این نشست، هم به ارتقاء فکری و اندیشهای اساتید شرکتکننده بیانجامد و هم باعث تولید محتوای خوب و مؤثر در فضاهای علمی و رسانهای کشور باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این نشستها که سالها برپا میشده و اکنون شاهد برگزاری چهاردهمین نشست آن هستیم، همافزایی اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاههاست؛ یعنی در حقیقت با شبکهای از خواص روبهرو هستیم. اساتید شرکت کننده در این همایش، یک شبکه گسترده کشوری و یک جمعیت مهم از لحاظ کمّی و کیفی هستند. قطعاً همافزایی این افراد به عنوان خواص انقلاب اسلامی میتواند در فضاهای دانشگاههای کشور یک تأثیر معرفتی و ارتقاء دانشی در حوزه انقلاب اسلامی در میان نسل جوان دانشگاهی بهوجود آورد.

 

استاد دانشگاه تهران در ادامه به ویژگی های نشست امسال اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیها این است که تعدادی از اساتید، از چند ماه قبل مقالاتی را ارسال نمودهاند و از این حیث، تولید علم صورت گرفته است. ۴۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، که حدود ۱۰ مقاله در این نشست، توسط اساتید ارائه خواهد شد. اندیشمندانی که هم در حوزه انتخابات و هم در حوزه مسائل منطقه صاحبنظر هستند حضور یافته و در این دو روز، مباحث خود را ارائه خواهند کرد. افتتاحیه این همایش با سخنرانی رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی انجام میگیرد. در طول این دو روز جمعی از اساتید برجسته دانشگاهها سخنرانی خواهند داشت؛ از جمله جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان-استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر شفیعی فر-استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر منوچهر متّکی- وزیر اسبق امور خارجه، جناب آقای دکتر یعقوب توکلی- استاد انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم، سرکار خانم دکتر نیره قوی- رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران، جناب آقای دکتر مرزوقی- استاد دانشگاه شیراز، جناب آقای دکتر مؤذنی- رئیس دانشگاه شیراز، جناب آقای دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا، جناب آقای دکتر سعدالله زارعی - استاد علوم سیاسی دانشگاه و كارشناس مسائل بین‌الملل، و جمع دیگری از اساتید، مباحث خود را ارائه خواهند کرد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی پیرامون ویژگی بعدی این نشست گفت: ویژگی دیگری که در این نشست وجود دارد این است که حدود چهار ساعت به بحث آزاد اساتید اختصاص یافته است، یعنی گفت و شنودی که خود اساتید به آن پرداخته و هماندیشی میکنند و هدف آن، شیوه تأثیرگذاری بیشتر در درس انقلاب اسلامی و شیوه انجام تبیین به معنی واقعی کلمه در عرصه انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری جهت حضور پررنگتر دانشگاهیان در انتخابات ۱۱ اسفند است.

دکتر کلانتری در پایان اظهار کرد: این همایش دو روزه به صورت زنده از کانال آپارات حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت