سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221533
تاریخ انتشار: 1402/03/05
در رویداد ملی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری حرم مطهر، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: تجلیل از خادمان آستان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، وظیفه ای دینی و ملی است



به مناسبت ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر و بیش از یک هزار نفر از زوار، خدام، مسئولان و اساتید و خانواده‌های هنرمندان برجسته‌ در شبستان امام‌خمینی(قدس سره)، نخستین رویداد ملی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری حرم مطهر امین ولایت برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، تولیت حرم مطهر در این مراسم، ضمن خیرمقدم و تبریک دهه کرامت و ایّام سراسر نور ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، میلاد خجسته حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع)، گفت: برگزاری مراسمی برای تجلیل از پیشکسوتان خدمت به حرم مطهر، جزو آرزوهای بزرگ بود. جرقه برگزاری این رویداد، مربوط به سال گذشته است که خدمت استاد بزرگوار، جناب آقای محمد نعمتی رسیدیم که از کاتبان قرآن و پیشکسوتان خدمت و کتابت قرآن کریم و بزرگترین کاتب زیارتنامه‌های جهان اسلام هستند؛ ایشان فرمودند بسیاری از افرادی که در این حرم مطهر منشأ آثار بزرگی بودند، اکنون در قید حیات نیستند و بعضی هم سالخورده و خانه نشین هستند؛ پیشنهاد دادند که مراسم تجلیلی برگزار شود و از آن پیشکسوتان و استوانه‌های هنر، فرهنگ و خدمت به این بارگاه منور، تجلیل به‌عمل آید.

 

وی با بیان اینکه تجلیل از خدام اهل بیت(ع) وظیفه ای ملی و دینی است، گفت: امروز به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر، این مراسم به سرانجام رسید. امید است که فتح بابی باشد برای آینده و از عموم افرادی که به هر شکلی و در هر مقطعی خدمتگزار حرم بوده‌اند، تجلیل به‌عمل آید. تجلیل از خادمان آستان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، وظیفه ای دینی و ملی است.

 

تولیت حرم مطهر گفت:  بعد از آیه مبارکه نور - (آیه ۳۵ سوره مائده) که لازم است همه قرآن پژوهان و متفکران و فیلسوفان و عالمان دین و متکلمان اسلامی سالهای سال پیرامون این آیه به تفکر و تدبر و دقت بپردازند- در آیه ۳۶ سوره مبارکه مائده می خوانیم: « فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» یعنی در خانه‌هايى كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت‌ آنها رفعت يابد و نامش در آنها ياد شود. در آن خانه‌ ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى‌كنند. می‌فرماید آن نور خدا در خانه‌هایی است که خداوند اذن داده است آن خانه‌ها در زمین برجسته شود، عظمت پیدا کند و دیده بشود و مرکز ذکر و راز و نیاز و تسبیح و تقدیس پروردگار شود. از این آیه در مورد حرم مطهر اینگونه استفاده می‌کنم که وقتی این آیه نازل شد، از پیامبر(صلوات الله علیه) سؤال کردند این خانه ها که مرکز عبادت و نور و تسبیح است، منزل چه کسانی می باشد؟ پیامبر(ص) فرمودند این ها خانه انبیاء خداست. کسی به خانه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و پرسید، آیا این خانه هم جزو همین خانه های نامبرده در قرآن است؟ پیامبر(ص) فرمود، این از بهترین خانه‌ها و افضل آن خانه‌هاست. در پیشگاه خدا، خانه حضرت زهرا(س) آنقدر اهمیت دارد که پیامبر (ص) می‌فرماید یکی از بارزترین مصداق آن خانه‌هاست که خدا به آن عظمت داده است.

 

وی ادامه داد: ما در اینجا خادمان خانه فرزندان حضرت زهرا(س) هستیم. تعبیری که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد حرم حضرت احمدبن موسی(ع) به‌کار بردند یک تعبیر ماندنی در تاریخ است، معظم لَه فرمودند: «اينجا بعد از مشهد و قم، در واقع سومين حرم اهل بيت (عليهم السّلام) در سرتاسر ايران است.» هرکس در اینجا خدمتی کرده، قدمی برداشته، هنرنمایی کرده و اثری بر جا گذاشته است، خدمت او در حقیقت به خاندان عصمت و طهارت بوده است. این یک کار تفننی و تفریحی نیست، بلکه کاری است بر اساس زیرساخت های معرفتی قرآن و هدایت های پیامبر گرامی اسلام(ص)، که برای انسان باعث فضیلت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از نگاه قرآن برخی زمان ها و برخی مکان ها ارزش ویژه دارند؛ این فرهنگ قرآن است. در آیه ۳ سوره قدر می خوانیم: « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یک شب قدر برتر از هزار ماه است. در فرهنگ قرآن چنین است. یعنی شب قدر یک حقیقت وجودی در جهان هستی است که به لحاظ ماهُوی و ذاتی از هزار شب برتر است. واژه ایام الله، واژه قرآنی است. در ارتباط با مکان ها قرآن می‌فرماید: « إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا ...» (آل عمران ۹۶) یعنی نخستین خانه‌ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است و پر برکت.  قرآن در مورد جوانمردان سوره کهف که به خاطر ایمان و عشق به پروردگار، از شهر و خانه و کاشانه خود مهاجرت کرده و به غار کهف پناه بردند، می‌فرماید اینان جوانمردانی بودند که «... آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى» (کهف ۱۳) اینها ایمان آوردند به خدا و خدا هم بر ایمان آنها افزود؛ یعنی اینان گام اول را برداشتند و خداوند به گام آنها برکت داد و ایمانشان به درجه بالا رسید. وقتی غار کهف را کشف کردند، قرآن می‌فرماید: «... لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا» (کهف ۲۱) ما بر قبر این ها مسجدی بنا می‌کنیم تا محل سجده بر خدا و محل راز و نیاز با خدا بشود. این راه را قرآن به ما نشان داده است. اینگونه مکان ها و زمان ها ارزش پیدا می‌کنند و ایام الله و مکان های مقدس به‌وجود می‌آید.

 

وی گفت: طبق نظر فقهای اسلام، انسان در هر جا که مسافر است نماز شکسته می‌خواند، جز چند جا، یکی در مسجد الحرام یعنی حرم امن الهی و یکی در مسجد النبی یعنی حرم امن پیامبر خدا(ص)؛ این ها قداست و عظمت مکان است. اینقدر این مکان قداست دارد که انگار خانه خود انسان است، و البته متعلق به همه بشریت است. اینجا مسافر، مختار است نماز را کامل یا شکسته بخواند. کسی‌که به اذن پرورگار - طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه نور - تلاش می‌کند که این مکان ها عظمت پیدا کند، او هم فضیلت پیدا می‌کند. اگر معمار است در پیشگاه خداوند عظمت پیدا می‌کند، کاتب قرآن و زیارتنامه است، عظمت پیدا می‌کند، هنرمند است، منبت کار است، ضریح ساز و یا آینه کار است، عظمت پیدا می‌کند. اینها همه بر اساس اذنی که خداوند در این آیه شریفه داده است، جهت الهی دارد. این خانه‌ها از خانه‌های عادی بالاتر و محل عبادت بندگان خاص خدا می‌شود. این عظمت بارگاه‌هایی است که برای خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به اذن خداوند ایجاد شده است. این مطلب صریحاً در آیه قرآن بیان شده و طبق تفسیر پیامبر(ص) در این آیه، خانه حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع)، با فضیلت ترینِ این خانه‌ها است.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان گفت: بنده به عنوان خادم کوچک این بارگاه منور با همه وجود و صمیمانه و خالصانه از همه عزیزانی که در طول تاریخ به این حرم مطهر در هر لباسی، در هر پستی و در هر مقامی خدمت کرده‌اند، تشکر می‌کنم. این عزیزان به هر شکلی که توفیق خدمت یافته‌اند، کار آنها ارزشمند است و در محضر پروردگار مأجورند. از استاد بزرگوار جناب آقای نعمتی که تمام زیارتنامه‌ها و اِذن دخول های حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به خط مبارک ایشان است، و نیز از همه کسانی که در ساختن ظریح مطهر، گنبد و گلدسته‌ها و منبت کاری روی قبر مطهر تلاش داشتند، صمیمانه سپاسگزارم و توفیق روزافزون آنها را خواستارم.

مشاهده گزارش تصویری و خبری این مراسم


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت